als de schuld en de deurwaarders je leven beheersen en kapot maken

Started by puck, Mar 02, 2011, 09:00 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Het is zeker herkenbaar! Ligt niet aan jou maar aan de incompetentie van degene voor je.

Eind 2009 kan het bedrijf van mijn man niet meer bestaan i.v.m. ziekte, hij komt nergens voor in aanmerking, was niet verzekerd en ik heb een baan.
De eisers waren we inmiddels zelf al aan het afbetalen maar toch nog een poging gewaagd om opnieuw voor minnelijk in aanmerking te komen. Mijn inkomen wilde we daarvoor niet gebruiken aan gezien het zijn schulden zijn, we niet voor niks op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd en mijn inkomen zorgt voor de basis. Het antwoord luid; zonder inkomen geen regeling. En dan word je ook zonder oplossing of doorverwijzing de deur uit gestuurd.

Uiteindelijk hebben we de draad opgepakt om het zelf op te lossen en ja, dan ben je wel langer bezig, maar je hebt het ook zelf in de hand.
En ja, je bent onbeschermd, maar ik wapen me met mijn eigen keiharde administratie. 
Heb altijd alle facturen en dossiernummers paraat, kan de afbetaling aantonen d.m.v. mijn eigen overzichtelijke afschrijvingen en heb niks te maken met wachttijden, overdragen, ziek, zwanger en misselijk (ik werk namelijk wel door, voor ons, tijdens mijn zwangerschap hahaha)
Grote nadeel is de tijd, we zijn echt vet langer bezig. Had het minnelijk de eerste keer gelukt waren we er nu al ruim een jaar vanaf geweest. Maar ja, dat is als.

Dan hadden we ook niet afgelopen jaar in het buitenland kunnen werken.
Op zijn Cruijffs; Ieder Voordeel Hep Zn Nadeel.

Ook al word je er moe van, hou vol.
Ik heb gelukkig altijd wel gewoon met een gerust hart de deur achter me dicht geslagen, maar ja, had dan ook geen electra of water dreiging zoals bij jou. 

Humor is ook gratis trouwens! hahaha

puck

@Buster thanx!!!! ik begon al zo aan mezelf te twijfelen??? ben ik te ongeduldig? te drammerig??? maar dat is het echt niet!!! ik heb een heel goed overzicht van onze problemen en daar wil ik verandering in brengen!!!! en ik ben al maanden aan het wachten tot die mevr gaat doen wat ze steeds zegt.....en dan toch weer niet gedaan heeft....
Ik heb vandaag besloten dat ik er niet meer achteraan ga bellen, ik heb ook besloten alles gewoon maar af te wachten, de energieleverancier ga ik bellen en ze uitleggen hoe het zit, ik heb al een andere energie leverancier, en als ik voor de rechtbank gedaagd wordt dan ga ik daar kerurig netjes heen.
Ik laat me niet meer opjagen door deurwaarders of andere die denken dat ze nu nog ff moeten aankloppen omdat ik tegen iedereen zo eerlijk ben geweest dat ik hulp heb gezocht.

Ik ga mn administratie weer op orde brengen, ben alleen maar druk geweest met het bij elkaar zoeken van alles voor de bewindvoerder....en alle betalingsregelingen regelen, nieuwe post behandelen en bellen bellen bellen tussen door huishouden kinderen en werken.
ik ga mn administratie weer zo brengen hoe ik het had voor deze situatie en ga keurig alles doen wat ik beloofd heb te doen zonder schuldhulp verlening en bewindvoering.....ik ga orde op zaken stellen daar ben ik tenslotte al maanden mee bezig alleen ligt bijna alle admin bij de bewindvoerder....we hebben bijna de inkomsten voor elkaar en dan hebben we een duidelijk beeld hoe en wat....en aan de hand daarvan ga ik eens rustig bedenken of ik er upherhout hulp bij nodig heb en of ik dat nog wel wil en vertrouw.....de bewindvoerder wil liever gister dan vandaag starten wat heel begrijpelijk is en de schuldhulpverlening is gewoon niet in staat om deze taak uit te voeren....

We zullen zien en ik heb vandaag gewoon eens goed nagedacht....ik kan niet tegen deze situatie dat je alles uit handen geeft en dat diegene helemaal niets doet....resultaat.....ik wordt uiteindelijk pissedoff...kost teveel energie, ik moet nog een paar keer naar de voedselbank...en met alle respect die mensen zijn helemaal top....maar.....ik wil er van af en dat ga ik regelen ook!!!! meer inkomen etc ...we zijn gezonde mensen die kunnen werken en geld kunnen verdienen die afbetalingen kunnen doen....dan maar een paar jaar langer eraan vast zitten maar wel alles zelf in de hand hebben...want zoals dit hele verhaal gaat??? dan bedank ik voor de eer!!!! dan is dit misschien niet mijn pad der oplossingen....

Buster

Wat ik doe is elke brief in een map, eiser bij eiser.
Zodra er een betaling de deur uit moet in mijn agenda zetten, 3 dagen van te voren.

Als ik bel of mail n.a.v. een brief zet ik de datum erbij, wat ik heb gedaan en wie ik heb gesproken. Zo kan ik alles terug zoeken en duidelijk antwoord geven op (nare) vragen.

In de computer heb ik een overzicht van wat er open staat (naam eiser en dossier nummer) en zodra ik een betaling heb gedaan kopieer en plak ik het afschrift erbij en pas ik het bedrag aan.

Het klinkt als een heel werk, maar het is ook niet zo dat ik 5 brieven per dag binnen krijg, dus zodra het binnen komt DIRECT openen en verwerken.
Heb ik een keer geen zin; toch DIRECT openen, zodat ik weet wat erin staat en dan leg ik het in een bak, die stop ik dan later in een map.

Zo onderhand weet ik ook wel welke eisers goed benaderbaar zijn, welke redelijk zijn en welke niet openstaan voor communicatie. Als ik dan een keer een mail moet tikken kan ik mn toon ook aanpassen.

Nou besef ik me wel dat ik daarin best neurotisch ben, maar ik heb het liever onder controle, daar haal ik mn rust uit. Mijn man (de schat) is een sloddervos als het aankomt op administratie, maar van hem leer ik wel de boel te relativeren, dat geld echt nooit belangrijker kan zijn dan een mensenleven. Zo houden we elkaar in evenwicht. Zijn inkomen (als ie inkomen heeft) word op mijn rekening gestort zodat ik alles op tijd over kan maken. In begin deden we dat om te zorge dat niemand beslag kon leggen. Nu is het gewoon handig.

Grip en overzicht zorgen er voor dat je je sterker voelt, dat is altijd fijn, of er nu een muts te langzaam is met je spullen, of je draagt de last zelf. Je kan in elk geval aantonen dat je alles op orde hebt en er alles aan doet om een eiser van dienst te zijn. Als een rechter dat vervelend vind is ie gek.  ::)

Puck, laat je niet gek maken, je doet wat je doet goed.
Je leeft met eisers, niet voor eisers. De oplossing is glad zijn, op welke manier dan ook (nee, geen bank overvallen  ;D) via een traject gaat het altijd sneller, dus schrijf het nog niet af, maar hou wel je gemoedstoestand in de gaten.   

puck

puck leeft nog!! ik had een beetje tijd nodig om de boel te relativeren......wikken en wegen...wat ga ik doen?? links of rechts?? en eindelijk mn besluit kunnen maken na even afstand te hebben genomen.
Door jullie verhalen leer ik veel dus dank daarvoor!!!
Ik heb de controle over ons leven zelf weer in de hand genomen, ik wil niet afhankelijk zijn van anderen...je moet er maar op vertrouwen dat ze doen wat ze zeggen terwijl jij altijd wel verantwoordelijk blijft...ik kan dat niet....ik wil zelf de controle houden...ik wil hard werken en mn afspraken nakomen of dat nou 3 of 10 jaar duurd maakt mij niet uit....ons financiele plaatje is in ons voordeel veranderd!!! mijn man heeft nu een fulltime baan!!! dus van 0 inkomen naar fulltime en ook ik heb weer een parttime baan gevonden!!! als wij beiden zo hard aan het bouwen zijn kan het in mijn beleving niet zo zijn dat wij gaan leven van 90.- in de week als je mazzel hebt en als dat wel zo is ben ik degene die dat besloten heeft omdat het even niet anders kan....niet meer boodschappen doen bij de voedselbank...met alle respect maar ik niet want ik heb 2 handen en die kunnen geld verdienen dus het gezin in leven houden....
Die muts van de gemeente heeft niets gedaan...ik gelukkig wel!!! ik ben mijn afspraken nagekomen waardoor het veel makkelijker is om te communiceren met schuldeisers....en idd ook ik doe alles keurig in een map op volgorde....bel vaak nog dingen na maar eindelijk heb ik het gevoel na 10 jaar dat ik weer controle krijg over mijn leven...we lossen af, we kunnen boodschappen doen en als er echt wat is kunnen we dat ook doen...dus om een heel lang verhaal wat korter te maken ...puck gaat er ook veel langer over doen dan de 3 a 5 jaar die er staat voor wsnp....maar dan wel in eigen beheer!!!
@buster: jouw verhaal sterkt me enorm!!! je wijsheid ook!!! het zal nog wel even duren voordat ik dat jippie gevoel ga krijgen maar dat is oke!!! we leven nog en we hebben iedere negatieve circkel doorbroken die er was!!! dus....nu doorpakken nu doorademen en vooral nu ook leven en genieten van al het moois wat er echt is en wat helemaal neit zoveel geld kost....het wordt een lange weg en ik had een kortere weg kunnen kiezen....maar ik kies deze!!!

Chrissie

Wauw Puck, klasse van je!

En wat mooi dat jullie beiden weer werk hebben gevonden en of je er nou 3,5 jaar of wie weet langer er over doet om uit de schulden te komen dat maakt niet uit jullie heb zelf de regie daarover. Als je het eenmaal goed op de rit hebt dan ben je blij dat je deze keuze hebt gemaakt en dat jezelf de controle hebt gehouden. Ik hoop dat we vaak van je mogen lezen hoe je het doet daar kunnen anderen ook van leren.

groetjes Chrissie
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

peter

Puck, goed om te horen dat jullie allebei weer werk hebben, stap voor stap kom je uit de ellende!
Peter
Administrator Forum

Buster

Wat een goed bericht!

En je zal best nog eens rot dagen hebben, maar daar staat tegen over dat je die weer beter kan hebben! En volgens mij hebben we hier allemaal een fijne plek gevonden om (helaas) te ontdekken dat je niet alleen bent maar dat er mensen zijn die snappen hoe het is om te leven met een dagelijkse druk en soms ook met angst. Dat scheelt enorm. Maar ook de berichten dat het beter gaat, dat de stapel kleiner word en dat er weer iemand meer grip krijgt op een schijnbaar uitzichtloze situatie. Zo fijn om te lezen!

Ga zo door!

Kaatje

hoi puck,

wat fijn om jouw verhaal en zo positief te lezen! Dat doet een mens echt goed! En zo fijn voor jullie en geniet van de mooie momenten van het leven (en je hebt gelijk, die hoeven niet veel te kosten) :):)

Chrissie

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Puck is vast zo hard aan het werken dat ze geen tijd meer heeft om te tikken! ;)

Hey joh! Hoe is het?