als de schuld en de deurwaarders je leven beheersen en kapot maken

Started by puck, Mar 02, 2011, 09:00 PM

Previous topic - Next topic

puck

Hallo even voorstellen, mijn naam is Puck moeder van 2 kinderen en samen met mijn partner hebben wij een enorme schuldenlast die op ons leven leunt.
we zijn een leven samen begonnen na allebij een huwelijk achter de rug te hebben waarbij we beide een kind hebben met de ex partner....we hebben een financiele zware start gehad, aan de ene kant een ex die geen alimentatie betaalde voor mijn kind, aan de andere kant een ex die een niet op papier coouderschap claimde, en dat ook kreeg want ja alles voor je kind, mijn partner zorgde de helft van de week voor zijn kind, betaalde de helft van alle rekeningen mee...met andere woorden een hele zuinige start van miss al wel onder bijstandsnorm....
mijn partner heeft in die tijd een parttime functie aangenomen om zo de tijd bij zijn kind waar te kunnen maken, daarin tegen ging zijn ex cariere maken met als uiteindelijke resultaat een hoge functie...zonder oppas of opvang kosten....
we zijn toen niet mondig genoeg geweest om hulp te vinden, wel mee bezig geweest maar liep uit op nix.. ik werkte ook altijd parttime maar ging op een gegeven moment van baan naar baan om maar meer en meer uren te werken om er financieel uit te kunnen komen....ik heb werkgevers van alle soorten op mijn pad gehad...1 betaalde 6 maanden nix, de andere altijd veels te laat en noem maar op.
Mijn partner heeft een hele grote hobby, wat ook deels werk is....ik kan hier niet duidelijk over zijn om onze privacy te beschermen want we hebben nu al zon beetje alles mee gemaakt en?? genoeg is dus op een gegeven moment genoeg.
Om een heel lang verhaal ( 10 jaar ) niet te lang te maken.....het is ons uiteindelijk niet gelukt om uit de schulden te komen, loonbeslag op loonbeslag boedelbeslag te hoge betaalregelingen noem het we hebben het allemaal gehad.
ik heb me aangemeld bij de schuldhulpverlening maanden geleden....de contactpersoon is er meer niet dan wel, komt afspraken niet na en met klap op de vuurpijl ben ik weer terug bij af...mijn partner is door zijn hobby zzper geworden..dat moest wel omdat hij aan de vooravond staat van een hele belangrijke periode in zijn hobby/werk en meer dan 1225 uur per jaar daar mee bezig is...hij is zeg maar een bner voor wat dat waard is....nu heeft de deurwaarder daar ook nog beslag opgelegd...we moeten het hele traject opnieuw opstarten bij een ander bureau we zijn nu echt vogelvrij en de deurwaarders komen als vlooien op ons af...e armoede is me na 10 jaar behoorlijk gek aan het maken, ik wil heel graag van de schulden af...dan maar sanering, de schaamte is voorbij en we kunnen het nier meer zelf redden...tis alleen behoorlijk lastig in dit burocratische land waar zoveel deuren zijn die maar niet open schijnen te gaan.....voor mijn kinderen vind ik dit het aller ergst...we hebben samen ook een kind, zakelijk niet handig wordt dat genoemd....al moet ik mezelf dood veschten maar ik wil en kom hieruit alleen nog ff de juiste instantie vinden...heeft iemand ervaring met deze situatie....ik wil helemaal niemand de schuld geven van deze situatie....ik heb het zlef veels te lang geprobeerd te redden...

spidey_1

Wow, wat een verhaal, moet zeggen petje af dat je dat alllemaal zo goed kan vertellen, ik zou het niet zo goed kunnen,

maar wij zitten nu ook zo'n beetje op het randje van de afgrond met onze schulden, en ik ben al zwaar depressief, je gaat er mee naar bed en je staat er mee op, onze relatie ligt erg onder vuur, want je gaat mekaar verwijten maken eigenlijk onnodig, maar ja het gebeurd, wij hebben volgende week een gesprek bij de gemeente, en hoop dan eigenlijk dat er meer overzicht komt voor ons, want je blijft in die cirkel zitten, en de deurwaarders blijven maar komen, en de aanmaningen ook,

en vandaag hebben al een deurwaarder aan de deur gehad, die kwam vertellen dat ons huis deze maand ontruimd zal worden als we verder geen contact zoeken, maar die man was op zich wel voor rede vatbaar(niet alle deurwaarders zijn boemannen) en zei neem contact op met de woningbouw en leg het probleem voor.

maar ben idd bang dat ik straks met me kind en vent op straat staan.

marco

Puck, welkom, vele schuldigen gingen je helaas voor. De meesten op dit forum hebben heel veel ervaring met schulden en de problemen die hiermee samenhangen. Mijn relatie heeft ook te lijden gehad m.b.t. de schuldenlast en de problemen die hiermee samenhangen. Laatste spanningen die wij hadden was m.b.t. het oversluiten van een doorlopend krediet van DSB, dit ging bijna fout. Ik kan je alleen maar adviseren ga naar de gemeente en maak een afsprak om te praten over schuldhulpverlening. Je moet zelf heel veel actie ondernemen om het e.a. mogelijk te maken.

Hier ben je anoniem, vertel alleen wat je kwijt wil.

Marco en Bianca

Buster

Hoi Puck, inderdaad; Welkom!

Jeetje wat een verhaal.

Als ik het goed begrijp was je eerst schuldenvrij maar ben je nu opnieuw aan de start van een traject?
Wat naar dat die contactpersoon er vaak niet is.
Een oplossing kan zijn dat je al je vragen op papier zet en die naar hem mailt of stuurt (mailen is vaak handiger, is gratis en je hebt gelijk een kopie met datum)
Zit hem maar goed achter zijn broek aan.

Je man begint nu als ZZP-er dat gaat nog een lastige worden binnen een traject. Als je in een traject zit betekend dat automatisch dat je handeling onbekwaam word verklaard. Dat houd in dat je geen eigen bedrijf mag hebben.

Maar daar kan je geweldige contactpersoon je vast meer over vertellen.

Volgens mij zijn jullie allebei eigenlijk te lief, 6 maanden werken zonder loon, part time baan voor je kind, helft van de vaste lasten betalen voor een ex,....
En wat rot dat je dan leeft met de druk van die debiele brieven die meer geld kosten dan je kwijt bent aan je week boodschappen!   

Hou vol!
Heb je al eens gepraat met een raadsman of vrouw? Dat is een mix tussen een advocaat en een maatschappelijk werker. Die denken met je mee en kunnen je steunen.
De meeste gemeenten en wijken hebber er 1.

Want het is nogal een pakket wat je op je bordje hebt.

Succes!

dreamsharing

Goedendag,

Ik heb even je verhaal gelezen..en herken hier veel in van mezelf en van een hele goede vriend van mij.

Even een kleine vraag??De deurwaarder heeft beslag gelegd op de hobby van je man??Waar legt die dan beslag op???Het is iets van waarde wat aantoonbaar is??Of beschreven wat het waard is?Anders loont beslag legging niet....Op "lucht" kan die geen beslag leggen.

Je man werkt als zzp'er maar een deurwaarder kan maar niet zo standaard beslag laten leggen op omzet!!Omzet is geen inkomen..!!!Hij kan wel b.v beslag leggen op

peter

Puck,

Welkom op het forum. Het is een behoorlijk heftig verhaal. Jullie moeten proberen zo snel mogelijk een overzicht creeren van jullie schulde, inkomsten en kosten. Laat je goed voorlichten m.b.t. tot de mogelijkheden. De Tip van Buster om met een raadsman/vrouw te gaan praten is een goede tip. De raadsman/vrouw kan het e.a. plaatsen in het juiste perspectief. Je moet actief de schuldhulpverleners gaan benaderen om vaart te zetten achter de procedure. Zorg er voor dat je goed geinformeerd het traject ingaat.
Peter
Administrator Forum

puck

Voor degene die op mijn bericht hebben gereageerd...thanx!!!! het doet mij ontzettend goed hier mijn verhaal.. ( anoniem) te kunnen vertellen!!!
Ik heb al hulp gezocht!!! al 4 maanden geleden...daarna kwamen de deurwaarders als vlooien...mijn communicatie is te open en te eerlijk denk ik....je kan maar beter duidelijk zijn denk ik!!!
Na 4 maanden kom ik er achter dat ik bij de gemeente niet in het traject kan belanden omdat mijn partner zzper is??? dus nu traject opnieuw starten bij de instantie die zzpers ( ik in gemeenschap van goederen gehuwd ) behandeld en regelt.....ik ben alleen maar 10 jaar bezig geweest vechten tegen???? eigenlijk dit....en dit??? ik ben hier niet meer bang voor!!! alle schaamte is voorbij!!! ik ga ons probleem oplossen hoop ik!!! alleen op die manier kun je bouwen aan een toekomst.
Ik weet al veels teveel van het leven....en de wetgeving....ik ben veels te bijdehand!!! maar dat geeft niet.....
Het beslag op de hobby van mijn partner?? is loonbeslag op de facturen die hij indiend op 1 en dezelfde persoon....ik kan op dit forum ( en nergens ) echt openheid van zaken geven hoe het echt zit..maar er gebeuren hele rare dingen...goederen "verdwijnen"  goederen waarna de deurwaarder op zoek is.....de plaats waar ze verdwijnen is gewoon weer afgesloten...(sleutel smit??) de dag na dat de deurwaarder erna opzoek was.....schade??

Buster

Hoi Puck,

Fijn dat er zo'n instantie bestaat, dat wist ik eigenlijk (nog) niet,...
weer wat geleerd ;)

Na 10 jaar mag er idd wel eens een einde aan komen.
Kerckhoffs en Lasonder ken ik niet, maar wat ik kan zien via Google ziet het er wel uit als een "normaal" deurwaarders kantoor.

Dick

Vertel enkel wat je wilt vertellen, wij zijn hier niet om je te veroordelen. Zo te lezen zit het jullie niet mee. Misschien is optie om hobbymatig bij iemand anders in dienst te zijn. Met zijn hobby wordt inkomen gegeneerd.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

puck

hobbymatig bij iemand in dienst kan nu niet meer......hij komt met zijn "hobby"boven de 1225 uren werk uit...dus moet je wel zzper zijn....daarbij heeft hij een contract voor zijn hobby....en komen er op dat gebied mooie dingen aan...we zullen er dan wel geen cent aan over houden maar dat geeft niet als we maar in die sanering komen en na 3 jaar eindelijk eens als volwaardige mensen kunnen gaan leven....want de afgelopen 10 jaar waren tropenjaren.....we zijn echt totaal kaal geplukt en dan dat gejaag op je door schuldeisers die alle macht over je krijgen...ik kan er een boek over schrijven....ik kan me zo boos maken om het onrecht....heb daar zo tegen gestreden...ben een klein vrouwtje voor de duvel niet bang en helaas door mijn ervaringen zo goed op de hoogte geraakt van de wetgeving.....
vind die sanering ook eng maar ga er vol doorzettings vermogen in..dit kleeft zo aan ons en daar willen we vanaf en wel in een redelijk termijn
ik heb nog wel 1001 vragen over bewindvoerders?? heeft iemand ervaring met "goede "en 'slechte"bewindvoerders??? wat kan en moet ik verwachten?? hoe zit het met het saneringstermijn??? is dat 3 jaar?? of langer??? het gaat bij mij niet om een mega groot bedrag.....idd onder de 30.000....hoe zit het met de reiskosten van mijn dochter naar haar school ( bus kosten ) moet ik die van mijn leefgeld betalen???

Buster

Puck, je kunt hier op het forum stukken lezen van Dick, die heeft over elk onderwerp wel iets geschreven.

Over het algemeen geld;
Minnelijk traject (de vriendelijke manier) via de gemeente, duurt 3 jaar.

WSNP (de weg via de rechter) via een een rechter commissaris, duurt 5 jaar.

Overeenkomsten; je moet bij beide verantwoording afleggen over je administratie.
Je moet bij beide ook achter je administratie aan en beide kennen goede en slechte aanbieders.
Bij beide is het aan jou om te zorgen dat je je inkomen behoud of vergroot en je lasten naar beneden brengt, als dat nog kan tenminste.

Verschil; bij minnelijk kan een traject pas starten als naast de vatse lasten en geld om te leven er geld overblijft om af te lossen. Je krijgt dan leefgeld, vaste lasten worden betaald en de rest word verdeeld onder de eisers. Ze berekenen wat haalbaar is in een periode van 3 jaar.

Bij WSNP worden eisers gedwongen mee te werken door de rechter, daar word een bedrag afgesproken over een termijn van 5 jaar. Als er naast de vaste lasten en de aflossing geld overblijft krijg je weekgeld (leefgeld) anders niet. 

Al deze zaken zijn afhankelijk aan jou inkomen en jou situatie. Dit is een globaal plaatje.
Dan is er nog 1 belangrijk feit; schulden aan de staat moeten altijd voor 100% worden afbetaald ook al duurt dat langer dan 3 of 5 jaar. Heel soms maakt de belastingdienst een uitzondering maar ik heb het zelden gezien.

Ga trouwens nooit zomaar met een adviesbureau in zee, kijk altijd eerst of het via de gemeente kan en zo niet, of het bureau aangesloten is bij de NVVK. Het keurmerk voor bewindvoerders (WSNP) heet het BPBI.

Veel succes!

puck

het een en ander wordt me wel duidelijker nu over het minnelijke traject en de wsnp....ga me ook nog even laten informeren over het saneringskrediet, we hebben deze week een afspraak met een jurist die idd het loonbeslag gaat bekijken van mijn partner....heb er een zwaar hoofd in!!!! er valt weinig te plukken door die deurwaarder, maar die heeft ondertussen ook al ff beslag gelegd op mijn inboedel....dus er hangt me nog heel wat boven mn pet....ga morgen maar weer mn contact persoon bellen, die was vorige week de hele week ziek dus hoop dat ze er nu wel is....ik heb ook zitten nadenken om ons dan maar onder vrijwillig bewind te laten zetten.....dit duurt nu allemaal al veels te lang, ook de aanvraag periode bij de schuldhulpverlening heb ik al in september 2010 gedaan en afgelopen week kreeg ik na heel veel vragen van mijn kant eindelijk te horen dat ik niet bij hun moest zijn maar bij een andere instantie.
Het loon van mijn partner wordt nu geheel ingehouden door degene die normaal gesproken de facturen naar ons uitbetaald....we leven nu dus onder bijstandsniveau.....en we moeten nog wachten op de berekening van de deurwaarder van de beslagvrije voet.
Ondertussen moet er wel een buskaart gekocht worden voor mijn dochter die naar school moet en het lesgeld van het zwemmen moet ook betaald worden anders wordt zij tijdens de les op een bankje gezet naast het zwembad.....ik voel me wel redelijk machteloos als ik al op alle deuren loop te kloppen bij de instanties en die doen gewoon niet open.....we worden nu nog meer onder water gedrukt en we moeten maar weer wachten en wachten....morgen maar weer een hele lijst afbellen....dat is waar ik mijn dagen voornamelijk mee vul bellen bellen....gelukkig heb ik net bij mijn provider gertergeld dat ik

Freek en Jolanda

Hoeveel kan een mens verdragen, jullie krijgen heel veel ellende over je heen. Op bijstandsniveau leven is moeilijk, maar daaronder ook. Het lastige van alles dat je er bijna met niemand over kan praten. Ik snap niet dat ze zomaar loonbeslag kunnen leggen, want loonbeslag veroorzaakt alleen maar nieuwe schulden.

Sterkte, wij weten wat er door jullie heen gaat!
Freek en Jolanda

dreamsharing

Quote from: Freek en Jolanda on Mar 06, 2011, 11:46 PM
Hoeveel kan een mens verdragen, jullie krijgen heel veel ellende over je heen. Op bijstandsniveau leven is moeilijk, maar daaronder ook. Het lastige van alles dat je er bijna met niemand over kan praten. Ik snap niet dat ze zomaar loonbeslag kunnen leggen, want loonbeslag veroorzaakt alleen maar nieuwe schulden.

Sterkte, wij weten wat er door jullie heen gaat!

De deurwaarders doet dit helemaal niets.....Hun denken alleen wettelijk ik ondervind dit nu zelf aan den lijve.
Mijn contracts verlenging hangt er van af of ik binnen een bepaalde tijd op het werk kan blijven verschijnen.Dit is een uur na oproep.
Ik heb door mijn loonbeslag geen financi

Buster

Wat stom!

Meestal is een deurwaarder er wel gevoelig voor om met minder genoegen te nemen zodat er meer gaat binnenkomen,....

Geniet je wel van de zon?  8)