Het leenbedrag naar beneden bijstellen of niet?

Started by Chrissie, Feb 25, 2011, 08:16 PM

Previous topic - Next topic

Chrissie

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

marco

Chrissie,

Wij hebben onze lening overgesloten, tegen 2% aflossing en 5,6% rente. Het e.a. is hierbij misgegaan omdat de DSB niets terugstort als je nog een hypotheek hebt lopen.

Je kan hem oversluiten en de bank regelt het oversluiten. Het openstaande bedrag wordt gestort in de lening. Dus lening is 15000 euro, openstaand bedrag is 8500 euro. Ander bank stort 8500 euro .

Je hebt dan een nieuwe lening tegen meestal 2% aflossing. Dus 8500 euro wordt 170 euro per maand betalen. Als je een ander aflossingspercentage kiest van bijvoorbeeld 1% betaal je minder, maar het aflossen duurt langer

2% aflossing tegen 6,8% rente is 48,11 rente in maand 1 en 121,89 aflossing (Maandtermijn is 170 euro)

1% aflossing tegen 6,8% rente is 48,11 rente in maand 1 en 36,89 aflossing (Maandtermijn is 85 euro)

Marco en Bianca

marco

Marco en Bianca

peter

Je kan een nieuw lening afsluiten met een lager limiet en dus met een lager maandtermijn. Wij hebben telkens het limiet van de lening naar beneden aangepast. Van 45000 euro in stappen van 5000 euro naar beneden bijgesteld tot uiteindelijk 0 euro.

Ik zou deze lening opnieuw afsluiten.
Peter
Administrator Forum

Chrissie

@ Marco: Begrijp ik het goed dat ik voor dat oversluiten naar een andere bank toe moet?
Ik heb dat al eens geprobeerd, maar toen was ik overspannen dus dat moet niet weggevlakt worden dan sta je minder sterk in je schoenen, nu is dat niet meer aan de orde, maar toen is me dat niet gelukt. Moest eerst een betaalrekening openen voor dat ik daar een lening kon afsluiten. Misschien heb ik toen wel iets verkeerd gedaan of begrepen? Weet het zo niet meer.

@Peter en Marco: Door jullie ben ik overtuigd om het gaan regelen en ga er maandag direkt achteraan. Ik had het altijd precies op een rijtje van hoe ik het wou doen maar door die rottige overspannenheid ben ik toch gedeeltes kwijt geraakt en heb deze laatste opstakel ook op de lange baan geschoven omdat het nog niet aan de orde was, nou ben ik gelukkig niet teruggevallen dus dat scheelt maar hier in was ik toch even de draad kwijt. Heel erg bedankt voor jullie antwoorden heb er enorm veel aan, en het geeft steun. :)

marco

Ik heb online een aantal offertes aangevraagd. Wij hebben een aantal jaar terug een lening afgesloten van de DSB. Hier hadden wij lage maandlasten (1% van de hoofdsom) en een hoge rente van 8,6%. Dus per jaar losten wij slechts 600 euro af............ Nu lossen wij 4200 euro af per jaar. De extra stortingen hierbij niet meegenomen.
Marco en Bianca

Chrissie

Even een update:

Van het weekend heb ik het nodige even uitgezocht en op een rijtje gezet.
Kom net van de bank vandaan en heb een nieuwe lening afgesloten en voel me direct weer een stuk lichter :) Ik heb de lening op 9000 euro laten zetten tegen een aflossing van 2% ik heb nu een maandtermijn van 180 euro, heb nog even getwijfeld over een aflossing van 2.5% maar dan waren de lasten nog te zwaar nu kan ik iets meer ademhalen. Ik heb alles direct in de administratie verwerkt en aan alle kanten levert het me een voordeel op. Wat ben ik ongelofelijk dom geweest om dit niet eerder te doen. Maar ja, beter laat dan nooit!

Nu gaan we naar de 5000 euro werken en dan laat ik weer een nieuwe lening afsluiten maar dan met een aflossing van 2.5%  en een maandtermijn van 125 euro.  En als we die er door heen hebben dan is de schuld helemaal afgelost en steek ik de vlag uit.

Peter en Marco bedankt voor jullie tips!

Buster

Dick

Dit heb je goed gedaan, weer een stuk zorg minder!
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

peter

Wat goed, weer een zorg minder, stap voor stap, naar 0!
Peter
Administrator Forum

marco

Marco en Bianca

Chrissie

Weet niet wat er gisteren precies gebeurde maar ik gooi het er maar op dat ik last had van "ontlading"  de huilbuien waren verschrikkelijk. Nu is het gelukkig weer anders en heb ik mijn koppie er weer bovenop. Maar door die huilbuien heb ik jullie schandelijk genoeg niet kunnen bedanken gisteren, het spijt me!

Dus een beetje later dan mijn bedoeling was maar wel heel erg gemeend, wil ik iedereen heel erg bedanken voor de fijne reacties, super gewoon, dit soort reacties doen een mens zo goed. Jullie zijn kanjers!

marco

Je bent net als ons, van vlees en bloed, met daarbij behorende emoties. Ik heb ook niet altijd de puff om direct te reageren op de berichten op het forum. Je moet jezelf af en toe opladen.
Marco en Bianca

Chrissie

Even een update:

Gistermorgen heb ik de administratie even bijgewerkt en ik kwam ineens tot het besef  draai nu nog maar 2 maanden op de lening met een maandtermijn van 180 euro en merk nu al het verschil in April moest ik nog geld van de ene rekening naar de andere rekening overmaken maar in Mei was dat al niet meer aan de orde.
Had genoeg aan alleen de broekriem qua boodschappen aantrekken dat is goed gelukt heb zelfs 10 euro over gehouden, nu loopt alles weer precies zoals het hoort. 

Als ik weer merk dat het moeilijk gaat en het is al mogelijk om het maandtermijn van de lening naar beneden te doen dan wacht ik niet weer zolang dan pak ik het direct aan. Het geeft zo enorm veel rust.

Buster