Mijn verhaal, ben echt dom geweest

Started by ada, Feb 21, 2011, 01:25 PM

Previous topic - Next topic

ada

Beste mensen,
Ik heb me vandaag pas aangemeld omdat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ongeveer 1 jaar geleden heb ik  mijn huis verkocht en ben ik gaan samenwonen met mijn partner. Hij heeft geen schulden of geld, maar wel wat bezit (meerdere huizen die hij verhuurd en een autoverhuurbedrijfje). Mijn huis had overwaarde, maar omdat mijn partner en ik van plan waren om te verhuizen naar het buitenland konden we dat geld goed gebruiken. het geld is langzaam verdwenen, oa aan wat auto's die kapot waren, zijn bedrijfje, zijn dochter (hij heeft een volwassen dochter en die eist nogal veel geld, maar dat terzijde). Nu heb ik twee rekeningen gekregen, bij elkaar zo'n 13500,- Euro. Ik had dit bedrag makkelijk kunnen betalen, maar omdat hij mijn geld in zijn beheer had is het langzaam opgegaan. Ik heb een kleine weduwepensioen (helaas op jonge leeftijd weduwe geworden) van 500 Euro per maand. Nu heeft mijn partner een betalingsregeling getroffen met de twee schuldeisers en ik word helemaal gek van ellende. Ik kan niet meer slapen. Aan de ene kant omdat ik zoooooooooooooo stom ben geweest en aan de andere kant omdat ik me zorgen maak. Als mijn partner wat overkomt sta ik op straat, we zijn niet getrouwd en ik heb het gevoel dat hij alles perfect weet te regelen wat zijn eigen zaakjes betreft, maar voor mij wordt er wel een betalingsregeling getroffen. Toen zijn dochter een dure studie ging doen, heeft hij mijn geld gebruikt om het in 1 keer te betalen bijvoorbeeld. Ik was hier uiteraard niet mee akkoord gegaan, maar hij wilde perse niet dat zijn dochter een schuld zou hebben en voor mij word er wel een betalingsregeling getroffen? ik ben zo woedend en aardig in de war. Mijn partner vindt dat ik gek ben en doordraaf. Alles is toch geregeld volgens hem? Ik heb al de poging gedaan om hem een schuldbekentenis te laten tekenen, maar dat wil hij absoluut niet, want hij geeft mij mijn geld in de toekomst toch wel terug.

Buster

Hoi Ada,

Voorop gesteld dat het nooit stom is dat je vertrouwen hebt in je partner.
Zonder vertrouwen geen goede relatie, toch?

Het klinkt alsof je met hem een zakelijke overeenkomst bent aangegaan.
Hij heeft geld van jou gebruikt voor de studie van zijn dochter.
Een logische stap zou zijn dat jullie het een en ander daarover op papier zetten.
Al was het maar om ervoor te zorgen dat als 1 van de 2 iets overkomt de ander verzorgd achter blijft.

Als hij net zoveel vertrouwen in jou heeft als jij in hem, zou hij daar geen moeite mee moeten hebben. Heeft ie dat wel, dan heb je idd een probleem.
Een relatie is geven en nemen, over een weer.
En niet jij geeft en hij neemt, en daar klinkt het nu een beetje naar.

Probeer in elk geval zo snel mogelijk de inzichten en controle over je eigen financi

ada

Dank je wel voor je bericht. Ik weet eigenlijk wel dat het allemaal niet klopt, maar mijn partner weet het allemaal juist heel goed te brengen. Ik gebruik juist deze forum om meer inzicht te krijgen. Ik ben wel heel dom geweest. Als ik dit van tevoren had geweten, dan was ik er NOOIT aan  begonnen, maar je weet wat ze zeggen he: als je alles van tevoren wist, kon je met een dubbeltje de wereld rond. Pijnlijk is ook dat ik altijd heel zuinig heb moeten leven en dat ik nu flink in de ellende zit. Ik kom er wel uit, ooit. Ik heb vandaag dus die betalingsregeling laten treffen en over 5 jaar en 6 maanden ben ik er vanaf! Ik ga er maar voor en ik weet ook dat ik mijn partner nooit kan vertrouwen wat geld betreft en wat eigenlijk alles betreft.

Buster

En dat is dan weer hartstikke rot om te realiseren.

Maar beter nu, dan over een jaar, toch?

Sterkte!

Wat je trouwens, zat ik me later te realiseren, even kan doen is deze vraag, gewoon ter informatie, stellen aan het juridisch loket. Dan weet je gelijk vooraf, welke stappen je kunt nemen om jezelf te beschermen.
5 jaar is natuurlijk veel te lang om op de ogen van je vriend te kunne vertrouwen.
Hij heeft van jou geld geleend en dat zal hoe dan ook terug moeten komen.

ada

Helaas kan ik geen juridische stappen nemen. Hij heeft alles legaal gedaan en ik heb alles toegestaan. We hadden een mondelinge overeenkomst en helaas niet schriftelijk. Ik baal wel, maar er is dus ook niets aan te doen. Ik moet gewoon proberen mijn schulden af te lossen en voor de rest mijn relatie niet serieus nemen. Hij zorgt er wel voor dat alles wat hij bezit alleen maar 'groeit' en ik kan lekker genieten van mijn schulden afbetalen. Ach, zoals ik al heb geschreven en 1000000000000000 keer ga zeggen: IK BEN ECHT HEEL ERG DOM GEWEEST!

Buster

Mondeling is ook bindend, (en een mailtje kan nooit kwaad)

En ik ga nu voor de tweede keer zeggen; vertrouwen op je partner is nooit dom  ;) da's gewoon heel normaal!

peter

Dit is een heftig verhaal en je moet je partner kunnen vertrouwen. Maar ik vind het opmerkelijk dat hij rijker wordt en jij steeds schuldiger. Als hij het geld toch wel terug geeft, waarom tekent hij dan niet gewoon een schuldbeketenis.

Zorg goed voor jezelf, morgen wordt het beter
Peter
Administrator Forum

marco

Quote from: Buster on Feb 21, 2011, 05:49 PM
Mondeling is ook bindend, (en een mailtje kan nooit kwaad)

En ik ga nu voor de tweede keer zeggen; vertrouwen op je partner is nooit dom  ;) da's gewoon heel normaal!

Ada, is dit geen goed idee je zend hem een mailtje waarin je de afspraken herhaald die je met hem hem heb gemaakt?

Een troost, op de een of andere manier zijn wij hier met zijn allen heel dom geweest, anders zaten wij niet in de schulden. Trek het jezelf niet aan, je heb gewoon je hart gevolgd. Zoals Peter en Buster al schreven, morgen wordt het beter.
Marco en Bianca

Chrissie

Hoi Ada,

Wat een heftig verhaal maar Buster, Peter en Marco hebben gelijk, je moet jezelf niets verwijten je hebt je hart gevolgd en vertrouwd op je partner en dat is heel normaal dus je bent niet dom en een mailtje kan nooit kwaad.

Zorg goed voor jezelf, morgen wordt het beter.

Groetjes Chrissie
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

ada

Hoi Buster, Peter, Marco en Chrissie
Ik voel me gewoon zo dom. Ik weet dat het goed is om je partner te vertrouwen, maar hij heeft wel 'genoten' van de periode dat ik niet echt helemaal met beide benen op de grond stond. Hij is 20 jaar ouder. Dat is op zich geen enkel probleem, maar ik zat in een rotperiode. Mijn voormalige partner was net een paar jaar overleden (hij is in 2007 overleden) en ik zat aardig in de knoop en vertrouwde hem volledig. Het gaat echter niet alleen om geld, maar het gaat om veel meer dan dat. Mijn eigen ik ben ik erdoor kwijtgeraakt. Als je (je in het algemeen) een baan zoekt, wil je gewoon een goed salaris of in ieder geval een redelijk salaris ontvangen. Niet alleen om het geld, maar om de waardering. Mijn eigen ik ben ik nu wederom een stukje kwijtgeraakt, maar al het feit dat ik dit zeer oneerlijk vind, valt het misschien wel mee met mij...hoop ik :'( :'( :'( :'(

ada

Dank jullie trouwens wel voor jullie woorden. Het betekent veel voor mij. Misschien laat ik hem jullie reacties lezen, dan kan hij in ieder geval niet zeggen dat ik de enige ben die zo denkt.

Buster

Zeg Ada,...

Heb je misschien een vriendin of een zus bij je in de buurt?
Op een forum is het allemaal wat afstandelijker, dat is fijn, daardoor kun je vrijelijk praten, maar ik kan me zo voorstellen dat je nu even iemand in je omgeving nodig hebt die je ondersteund.

Iemand die jou ook beter kent en meer van je situatie en je relatie afweet.

Ik kan vanaf een afstand niet zien of jou partner het slecht met je voorheeft, en behalve woorden ook niet zo heel veel doen, behalve met je meeleven.
Wat mij wel opvalt aan jou verhaal is dat jij hem hebt vertrouwd met de overwaarde van je huis en nu voor kosten opdraait die zeker 5 jaar gaan duren voordat je eraf bent.
Dat is op zijn minst gezegd, onverantwoordelijk van hem, en eigenlijk onbeschoft doordat hij daar geen verantwoordelijkheid voor wil nemen op papier.

Het geld is o.a. opgegaan aan een studie voor een dochter, wat als jij volgend jaar zwanger blijkt van een dochter? Mag die dan de eerste 4 jaar van haar leven bijna niks hebben omdat jij nog aan het afbetalen bent? 

Ada, het is tijd om te stoppen met te roepen dat het dom was, wat jij deed was heel normaal, wat hij doet is juist niet normaal.
En natuurlijk zal hij ook hiervoor een excuus hebben en het allemaal uit kunnen leggen, hij is autohandelaar, uitleggen en ompraten doet ie voor zijn beroep.

Veel succes!

Freek en Jolanda

Zoals ik het lees, lijkt het wel of hij jou wil vasthouden. Financieel gezien kan je nergens heen, alle bezittingen staan op zijn naam, als je bij hem weg gaat, heb je een grote schuld.
Freek en Jolanda

ada

Als ik bij hem weg ga heb ik inderdaad een grote schuld, maar als ik bij hem blijf ook! De situatie verandert niet. Ik heb zonet een gesprek (nou ja gesprek, het was meer gegil van zijn kant) met hem gehad en hij noemt mij gewoon: GEK. Ik heb hem verteld over deze forum, maar hij is niet ge

peter

Praten met elkaar doe je op basis van gelijkheid en je behoort niet boos te worden als je het niet eens bent met elkaar. Doe je wel voorzichtig?
Peter
Administrator Forum