Vriendin uit de schuld helpen???

Started by apie, Feb 02, 2011, 03:31 PM

Previous topic - Next topic

apie

Dank je wel voor je begrip, ik ben blij dat er ook mensen zoals jullie proberen tips te geven het is inderdaad ook  haar eigen probleem wat ze zelf moet oplossen, alleen ik wil haar gewoon daar bij helpen en het is moeilijk als er iemand zwaar achteruit gaat waar je nog veel om geeft om daar afstand van te doen. En ik zal vragen of ze een toeslag krijgt voor haar zorgverzekering, toeslag voor huur krijgt ze niet daar is de huur te laag voor gelukkig.

peter

Voor de schulden zal je moeten proberen hulp te krijgen bij de schuldhulpverlening van de gemeente. Deze kunnen dan het traject opstarten richting WNSP. Als ze niet is verzekerd geeft dat meer problemen. Voor ziektekosten kun je zorgtoeslag aanvragen.

Zonder inkomen is het niet verstandig om een huis aan te houden, waarbij de kosten zich blijven opstapelen. Dit is een neerwaartse spiraal waar je moeilijk uit kunt komen. Je moet realistisch zijn elke maand zal de schuld zonder inkomen alleen maar groter worden. Als haar problemen niet worden aangepakt, wordt het alleen maar erger voor haar en voor jou.

Peter
Administrator Forum

apie

Ja ik ga morgen daar achter aan, ik denk dat instanties, zoals Centram waar ze ingeschreven is niet veel doen, ze zeiden laatst je staat in de min dat is jouw probleem en je moet daar eerst uitkomen anders kunnen we niks voor je doen. Dus dan zakt het lood je ook in de schoenen lijkt mij toch?

Buster

Rob, ik heb even gegoogled naar Centram.

En die hebben toch echt een afdeling schuld begeleiding en crisis begeleiding speciaal voor dit soort situaties.

De gemeente heeft niet als harde eis dat je niet rood mag staan.
- Er moet inkomen zijn (bijstand is inkomen)
- Er moet na aftrek van vaste lasten geld overblijven voor aflossing
- De schulden mogen niet zijn ontstaan uit fraude

Vaak is het zo dat als mensen al jaren schulden hebben, ze zelf vaak niet meer weten waar het begin is laat staan het einde.
Het kan dus ook zijn dat er meer aan de hand is dan jij weet.
Dat gebeurt niet opzettelijk, dat hoort helaas bij het hebben van schulden.
Soms komt dat door schaamte, soms komt dat omdat je het zelf zo benauwd krijgt van alle dreigementen dat je het gewoon niet meer wil weten.

Nogmaals, het is heel tof dat jij achter van alles aangaat en er vaart achter zet, maar probeer zoveel mogelijk je vriendin hierbij te betrekken. Voor haarzelf en zeker ook voor jou.

apie

Hey, even een update. Ze heeft vandaag naar het centram gebeld vanmorgen. Heeft alweer de hele situatie uitgelegd. En ze zeiden zelf zolang je in de min blijft staan kunnen we weinig voor je betekenen.

Buster

Wat goed van haar dat ze heeft gebeld, petje af!

Dat van rood staan heeft te maken met budgetbeheer, daar hebben ze dat liever niet.
Voor het GKB maakt dat niks uit.

Uiteindelijk heeft je vriendin hulp nodig van de gemeente en dat kan jij samen met haar heel goed voorbereiden.

Neem samen de administratie door om alle schulden, bij haar bekend boven tafel te krijgen.
Die zul je in moeten leveren.

Wat het GKB nodig heeft is een overzicht van de inkomsten en de uitgaven.
Er moet na het optellen en aftrekken geld over blijven om mee af te lossen, als dat er niet is, is een traject niet mogelijk.
Je kunt samen ook alvast kijken welke vaste lasten naar beneden kunnen (bijvoorbeeld, telefoon, internet, auto, vakantie, sparen)
Tijdens een traject is het haar verantwoordelijkheid geen schulden meer te maken en te proberen om meer te gaan verdienen. (maar dat is een hele persoonlijke eis, daar kunnen ze je daar vast meer over vertellen)

Je kunt bij het GKB een afspraak maken om te kijken wat de mogelijkheden zijn en zorg er dan voor dat je vraagt om schuldhulpverlening, dat is namelijk wat anders dan budgetbeheer.

Veel succes!

Buster

En Rob, hoe staat het ervoor?

Gaat het al wat beter met slapen en eten?