Vrees voor armoedeval bij werk na bijstand

Started by jan, Dec 14, 2010, 07:42 PM

Previous topic - Next topic

jan

Vrees voor armoedeval bij werk na bijstand DEN HAAG -  Van de mensen in de bijstand geeft 60
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

marco

Als iedereen zo denkt, werkt er straks niemand meer. De bijstans was bedoeld als sociaal vangnet. Maar het is natuurlijk raar als je gaat werken, dat je minder verdient dan in de bijstand.

Waar ik mijn zorgen om maak is dat dit soort berichtgeving het doet lijken dat mensen in de bijstand niet willen werken. Vrienden van ons zitten in de bijstand en komen niet aan het werk. Hij heeft honderden sollicitaties gedaan, zelfs onder zijn niveau en hij krijgt gewoon geen werk.
Marco en Bianca

whatever

Ik ken helaas ook een voorbeeld van heel dichtbij, waar men alles probeerde om geen werk te krijgen. Hierdoor zouden ze veel subsidie's verliezen waar ze in de bijstand wel recht op hebben. Het gemiddels te besteden budget, leek soms hoger te zijn dan die van ons. (beiden werkenden) Ik kan me herinneren dat zij een nieuwe wasmachine van de gemeente mocht uitkiezen maar EISTE dat dit een Miele moest zijn i.v.m. de lange levensduur. Ze heeft het nog voor elkaar gekregen ook, terwijl ik een tweedehandswasmachine op de kop heb moeten tikken van Markplaats (die het overigens nog steeds prima doet)

Maar ook... ken ik mensen in de bijstand die het echt heel zwaar hebben, en aanspraak moeten maken op hulp van de Voedselbank.

Jammer dat de eerstgenoemde groep (die er toch wel veel is) het verpesten voor de laatste groep, daar waar de nood echt hoog is.
Ik ben van mening dat de gemeentes kritischer moeten zijn naar welke gezinnen subsidies gaan, er zou zelfs af en toe wel een huisbezoekje mogen plaatsvinden.
Op die manier kan het geld naar de bijstandsgezinnen die het echt keihard verdienen, i.p.v. de lanterfanters die met een pilsje en een bankstel voor de voordeur televisie zitten te kijken

marco

Marco en Bianca

Buster

De huisbezoeken zijn verplichtte kost.

Het UWV behoud tijdens het ontvangen van bijstand het recht onaangekondigd te komen controleren.
(om te kijken of je niet stiekum bijklust of samenwoont)
Het is idd een krom bericht. Wij waren vorige week nog bij het UWV (beetje zelfde verhaal als jullie hierboven omschrijven) en werd verteld dat voordat we in aanmerking komen voor bijstand mijn man eerst aan het werk word gezet (productie werk) via een bemiddelings bureau.
Dat betekend dat hij daar 40 uur per week moet gaan werken voor het maandloon van

jan

QuoteHet is een rare tijd,...

Zeker, als als bedenkt, dat maatregelen tegen fraude de verkeerde personen raakt, n.l. de mensen die echt bijstand nodig hebben. Dit is tegen de kerstgedachte!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

peter

Zoals elk kabinet wil het daadkrachtig zijn en laten zien dat ze de problemen aanpakken. Ze denken dat ze het probleem aanpakken, maar de patient wordt niet beter. Iemand die fraude pleegt is slim en laat zich niet zo snel pakken. De zwakste wordt hierin altijd gepakt omdat deze zich niet kan verdedigen.
Peter
Administrator Forum