wat mag het incassobureau/gerechtsdeurwaarder nog vorderen na betalingen

Started by Celtic Oak Tree, Dec 13, 2010, 03:28 PM

Previous topic - Next topic

Celtic Oak Tree

Het is fijn dat deze website is opgezet. Het geeft steun in mijn vertwijfelde momenten met het omgaan met schulden, ook al had ik ws best wat kunnen voorkomen door minder mijn kop in het zand te stoppen.

Nu heb ik een vraag: als we een schuld hebben, en ook al zijn er al aanmaningen etc. overheen gekomen, betalen we de schuld aan degene aan wie we de schuld hebben. Daar heb ik zaken mee, en niet mee een of ander incassobureau, vooral omdat ze niet allemaal even zuiver blijken te zijn.

Maar soms hebben we iets echt te lang laten liggen, wil misschien later nog wel vertellen hoe dat allemaal zo ver gekomen is. En dan is er al een gerechtsdeurwaarder naar het kanton of zoiets dergelijks geweest. Nu krijgen we de incasso/gerechtsdeurwaarder met zijn vordering op ons op ons dak, terwijl de schuld waar dat bedrijf voor werd ingeschakeld al voldaan is aan degene waar de schuld echt aan hadden.

De vraag is: hoever kan het incassobureau/ gerechtsdeurwaarder gaan om kosten te verhalen en op te hogen, als de eigenlijke schuld allang betaald is?

Ik ben vaak al blij dat we de originele schuldenaar kunnen betalen en hoef echt geen reminder van een incasso inclusief de extra kosten. Maar dat blijkt wel in allerlei voorwaarden te staan.
Jammer dat wij als consument geen voorwaarden terug kunnen schrijven: "als je mij als klant wilt, verwacht ik wel een paar dingen en anders sturen wij een bedrijf op je dak die jou extra kosten berekend".

Buster

Hoi Celtic,

Volgens mij is het aan het bedrijf waar de originele vordering staat of ze het incasso bedrijf terugroepen of niet.
Is de schuld heel snel al voldaan dan doen ze dat vaak wel.
Als het al wat langer staat ben je als het goed is per brief gewaarschuwd voor de extra kosten en zal je die dus moeten betalen.

Wat een incasso mag rekenen ligt vast bij de wet.
Het heet "Voorwerk II"
Mocht je er bezwaar tegen willen maken kun je dat proberen bij de incasso.
Of bij het NVI (maar die doen niet echt veel voor je)
Of je laat het voorkomen en dan beslist een rechter.

Helaas heb je als schuldenaar maar weinig beschermende wetten en regels.

Als de vordering uiteindelijk is overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder, dan word het verhaal anders. Die mogen weer heel andere tarieven rekenen.
Vaak zijn deze bureaus wel bereid tot samenwerking.

Uiteindelijk is het aan jou om binnen een gesteld aantal weken een rekening te betalen of contact op te nemen en een regeling voor te stellen.
En dat het belachelijk is dat je soms voor een vordering van