Wat kan ik doen.

Started by spidey_1, Dec 03, 2010, 10:10 PM

Previous topic - Next topic

peter

Ik zal een voorbeeldbrief voor je maken. Momenteel internet ik via mijn telefoon,  ik heb geen toegang tot mijn bestanden, vanavond zet ik deze online.
Peter
Administrator Forum

Freek en Jolanda

Spidey, dit is heel vervelend voor jullie.
Freek en Jolanda

peter

Hierbij zoals beloofd een voorbeeldbrief hoe je het e.a. kan opstarten. Ik heb hem wat later moeten posten, omdat er een klein serverprobleem was. Wat heel belangrijk is dat je moet blijven reageren en de situatie uitleggen. Prioriteit in jou betalingen horen te zijn leven en wonen. Zorg dat je geen achterstand krijgt van de lening die jullie hebben uitstaan.

Jan Schuldenaar
leenstraat 70
9999 ic Lenendaal
06-nummer
email@email.nl

Incasso Bureau Zonder Respect
Incassolaan 1
9999 IC Lenendaal
071-nummer
incasso@email.nl

Onderwerp: financi
Peter
Administrator Forum

spidey_1

Hoi

Hartstikke bedankt, ik ga met die brief morgen aan de slag, en zo naar alle eisers sturen.

spidey_1

Hoi
We hebben vandaag de brief binnen gehad, van het loonbeslag, maar de beslagvrije voet is 814 euro per 4 weken, van dat geld kunnen we niet normaal onze vaste lasten betalen, want de huur van ons huis is al 535 euro, en dan komt de rest nog.

wat kan ik doen?

peter

Maak eerst een overzicht wat de daadwerkelijke kosten zijn per maand. Dan heb je overzicht.

Je kan bezwaar aantekenen tegen loonbeslag.

Als ik jou was zou ik contact opnemen met de gemeente om de afspraak te vervroegen.
Peter
Administrator Forum

spidey_1

Ik had al naar de gemeente gebeld om idd de afspraak te vervroegen, maar dat is jammergenoeg niet mogelijk,  omdat het al zo vol zit.

hoe moet je dan bezwaar aantekenen, heb ook al die brief naar hun toegemaild.

Buster

Spidey,

Je VTLB lijkt me erg laag.

spidey_1

nou ik heb dat niet zelf uitgerekend, dat heeft de werkgever gedaan, en we zijn met zijn 3en, we hebben ook nog een dochter van 3 jaar,

er staat ook in,
als  u van mening bent dat de door ons gehanteerde beslagvrije voet op wettelijke gronden dient te worden aangepast dan dient u dat per omgaande schriftelijk aan ons te melden, vergezeld van de nodige bewijsstukken.

Buster

Hierbij de link met een heel makkelijk uitreken programma.

http://www.jwgd.nl/Beslagvrije-voet-berekenen

Kies bovenin de situatie waarin jullie zitten
(waarschijnlijk 2 volwassenen tussen de 21 en 65 jaar)

Dan vul je je netto inkomen in.
Ze vragen ook nog naar huur (zonder de servicekosten)
Huur toeslag, zorgtoeslag en wat je betaald aan zorgverzekering.

Er staat wel bij dat er aan deze VTLB berekening geen rechten kunnen worden ontleend, maar nooit geschoten is altijd mis. Als ik namelijk jullie huur invoer met het minimum aan inkomen kom ik rond de

spidey_1

ik denk zelf dat ze beslagvrije voet hebben gehalveerd.

Buster

En dat mag dus niet,....

Het is niet voor niks Beslag Vrije Voet!
Er is er maar 1 die dat mag beslissen en dat is de rechter.

spidey_1

ja want ik kom uit op 1640 euro

dus ik kan dat bewijs meesturen met de bezwaarbrief?

peter

Je moet alles wat relevant is mee sturen.

QuoteWat valt onder het loonbeslag?

De hoogte van het loonbeslag is per geval verschillend. Wettelijk is vastgesteld dat voor iedereen een beslagvrije voet geldt. Deze beslagvrije voet wordt gezien als het minimum inkomen waar de schuldenaar alle vaste lasten, zoals huur, levensonderhoud, ziektekostenverzekering, van moet betalen. Op dit bedrag kan geen beslag worden gelegd. De hoogte van de beslagvrije voet is onder meer afhankelijk van de burgerlijke status (getrouwd, vrijgezel, alleenstaand met kinderen) en het eventuele inkomen van de partner. Naast het reguliere maandsalaris vallen ook het vakantiegeld, bonussen en een dertiende maand onder het loonbeslag. Eventuele onkostenvergoedingen vallen hier niet onder.

Rechten en plichten

Een werkgever of uitkerende instantie heeft de plicht het loonbeslag uit te voeren. Naast het beslagexploot ontvangt deze van de deurwaarder een uitgebreide vragenlijst betreffende het inkomen van de schuldenaar. De werkgever of uitkerende instantie is verplicht deze vragenlijst binnen vier weken te beantwoorden, te ondertekenen en te retourneren. Doet deze dit niet binnen de gestelde termijn dan loopt deze het risico zelf te worden gedagvaard. In dat geval kan de werkgever of uitkerende instantie zelfs aansprakelijk worden gesteld voor de gehele vordering. De werkgever of uitkerende instantie is verplicht het loon, wat onder het beslag valt, van het salaris in te houden. Dit wordt dan periodiek naar de rekening van de deurwaarder overgemaakt. Indien de werkgever of uitkerende instantie weigert het loonbeslag na te leven, en het loon toch maandelijks aan de schuldenaar uitkeert, dan pleegt deze een onrechtmatige daad. Ook dan kan deze door de schuldeiser aansprakelijk worden gesteld voor de gehele vordering op de schuldenaar.
Peter
Administrator Forum

Buster

Alles wat van belang is;

een recente loonstrook,
polis van je zorgverzekeraar,
je huurcontract met daarop de huurprijs die je momenteel betaald.
Het overzicht van zorg en huur toeslag wat je momenteel ontvangt.
Ook het inkomen van je partner word meegerekend dus die zal er ook bij moeten.

Op basis hiervan kan de beslag vrije voet bepaald worden.

Ook zou ik even navragen bij je werkgever hoe hij je beslagvrije voet heeft berekend.