En het beste digitale kasboek is: Yunoo

Started by marco, Nov 26, 2010, 04:58 PM

Previous topic - Next topic

marco

Het gratis digitale huishoudboekje van Yunoo is volgens de Consumentenbond het beste op gebied van gebruiksmogelijkheden. De bond liet dertig proefpersonen maandelijks in acht digitale huishoudboekjes hun uitgaven bijhouden.

Het digitale huishoudboekje van de ING Bank, Tim, biedt volgens de Consumentenbond als betaalde dienst de beste gebruiksmogelijkheden. Op gebruikersgemak scoort Tim het hoogst.

Er zijn steeds meer sites en softwareprogramma's op de markt die consumenten hun uitgaven digitaal bij laten houden. In de meeste gevallen zijn gegevens van de bank te importeren in het programma. Op die manier proberen mensen overzicht in hun uitgaven te krijgen.

Volgens de Consumentenbond gebruikt 2 procent van de Nederlanders een digitaal huishoudboekje. Eenderde van de Nederlanders is ge
Marco en Bianca

peter

De basisversie is gratis en per jaar kost
Peter
Administrator Forum

Freek en Jolanda

Wij hebben er naar gekeken of het bruikbaar voor ons was. Helaas kan je alleen online je gegevens controleren en voor zaken die het programma aantrekkelijk maakt moet je meer gaan betalen. Het isn alleen online en niet offline.

Wij (Jolanda en ik) vinden het niet bruikbaar voor een schulden naar. Wij gebruiken Davilex en dit geeft prima overzichten. Je moet de gegevens natuurlijk goed invoeren, anders heb je trash in en trash out.
Freek en Jolanda

blabla

Quote from: Freek en Jolanda on Dec 26, 2010, 10:38 PM
Wij hebben er naar gekeken of het bruikbaar voor ons was. Helaas kan je alleen online je gegevens controleren en voor zaken die het programma aantrekkelijk maakt moet je meer gaan betalen. Het isn alleen online en niet offline.

Wij (Jolanda en ik) vinden het niet bruikbaar voor een schulden naar. Wij gebruiken Davilex en dit geeft prima overzichten. Je moet de gegevens natuurlijk goed invoeren, anders heb je trash in en trash out.

Is davilex wel gratis? zo ja, waar kan ik deze vinden? Ben op zoek om eens een deftig overzicht te maken. Nog een vraagje trouwens: een lening op mijn naam aangaan (ik heb geen schulden op mijn naam en ben niet getrouwd, alleen feitelijk samenwonend) om alle schulden ineens terug te betalen en enkel de lening af te betalen (we zitten met veel verschillende schuldeisers) is dat een goed idee?

Freek en Jolanda

Blabla,

Davilex is niet gratis, je mag het een maand uitproberen. Met NIBUD excel sheet kan je een deftige begroting maken (zie http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,455.0.html) en met CID kasboek kan je maandelijk je inkomsten en uitgaven bijhouden (zie http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,41336.0.html) dit zit er ook aardig uit. Deze twee programma's zijn gratis. Wij hebben het CID kasboek gebruikt en het was werkbaar, maar je moet zelf alles inkloppen. Met DAVILEX kun je bestanden van banken inlezen en dit programma geeft een financieel overzicht van alle rekeningen. Je kan ook rekeningen handmatig invoeren, voor bijvoorbeeld doorlopend krediet. (Als je geen excel hebt dan kan je openoffice.org gebruiken ook gratis)

Je kan een lening aangaan om alle schulden in een keer af te betalen, meestal ben je dan goedkoper uit en kunnen je kan  concenteren op het aflossen een (1) lening. Het gevaar is echter dat steeds meer gaat lenen. (Dit is ons overkomen). Het is geen verkeerd idee.

Freek en Jolanda

peter

QuoteNog een vraagje trouwens: een lening op mijn naam aangaan (ik heb geen schulden op mijn naam en ben niet getrouwd, alleen feitelijk samenwonend) om alle schulden ineens terug te betalen en enkel de lening af te betalen (we zitten met veel verschillende schuldeisers) is dat een goed idee?

Dit is een goed idee, je vervangt alle schulden door een goedkopere. Je moet er wel op letten dat de lening betaalbaar blijft en gedurend een redelijk termijn is afgelost.
Peter
Administrator Forum

blabla

bedankt voor de antwoorden, we gaan zeker eens kijken of dit een mogelijkheid is voor ons. (dan kan m'n vriend m.a.w. ineen keer alles afbetalen zodat we 'uit de schulden' zijn, toch?)
Ik weet dat het bijna hetzelfde is dat we die lening dan nog moeten afbetalen, maar des te sneller m'n vriend van de zwarte lijst geschrapt wordt, des te sneller we een eigen stekje kunnen kopen en aan kinderen beginnen denken. En met een beetje geluk wordt hij dan van die lijsten verwijdert tegen de tijd dat wij de lening hebben afbetaald.. (800 euro per maand afbetalen zou nog net moeten lukken en de schulden die we al kennen zullen in totaal een 4000 euro zijn)
Of sla ik hier volledig de mist in? Pff ik ken nog niet zo veel van dit wereldje..

peter

Als je een lening afsluiten dan betaal je de lening in termijnen terug. Indeze termijnen zitten rente en aflossing. Voor een doorlopend krediet betaalt jer per maand een percentage van het kredietlemiet, bijvoorbeeld 2 %. Voor 4000 euro betaal je dan per maand 80 euro, gedurende een aantal jaren. (In deze 80 euro zit aflossing en rente.)

Je kan per maand extra geld storten ter aflossing van het krediet. Wees voorzichtig met lenen en laat je goed voorlichten.
Peter
Administrator Forum

wilma

Een gewoon schriftje volstaat ook en daarmee is niets mis.

blabla

Quote from: wilma on Dec 28, 2010, 09:20 PM
Een gewoon schriftje volstaat ook en daarmee is niets mis.
Zolang je de tijd hebt om het up to date te houden vind ik dat zelfs het beste!

peter

Het belangijkste is dat jullie inzicht hebben in jullie inkomsten en uitgaven.
Peter
Administrator Forum

Buster

@ blabla, heeeeel herkenbaar!

Mijn man heeft alleen zoveel schulden dat ik het bedrag niet bij elkaar kreeg geleend.
Waar ik achter ben gekomen; lenen via een "gewone" bank is best lastig, op papier ben je een vrouw alleen, en daar zijn banken niet zo happig op. De rente in Nederland is vandaag de dag zo'n 8% en je mag dan niet eerder aflossen (zo is de bank verzekerd van rente inkomsten)
Je kan het proberen bij een krediet verstrekker die doen doorgaans niet zo moeilijk maar dan betaal je gelijk ook 13% en als je wil aflossen wanneer je wil dan betaal je 18%.
De reclames van 5% rente geld alleen voor bedragen boven de

Kaatje

Buster waarom is zo'n verzekering eigenlijk onzin? Dat is toch vaak voor als je arbeidsongeschikt of werkloos buiten jouw schuld om raakt, zodat je die verzekering dan toch voor jou de maandelijkse aflossingen doet? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

blabla

Quote from: Buster on Dec 29, 2010, 12:31 PM
@ blabla, heeeeel herkenbaar!

Mijn man heeft alleen zoveel schulden dat ik het bedrag niet bij elkaar kreeg geleend.
Waar ik achter ben gekomen; lenen via een "gewone" bank is best lastig, op papier ben je een vrouw alleen, en daar zijn banken niet zo happig op. De rente in Nederland is vandaag de dag zo'n 8% en je mag dan niet eerder aflossen (zo is de bank verzekerd van rente inkomsten)
Je kan het proberen bij een krediet verstrekker die doen doorgaans niet zo moeilijk maar dan betaal je gelijk ook 13% en als je wil aflossen wanneer je wil dan betaal je 18%.
De reclames van 5% rente geld alleen voor bedragen boven de

marco

Quote from: kaatje on Dec 29, 2010, 04:33 PM
Buster waarom is zo'n verzekering eigenlijk onzin? Dat is toch vaak voor als je arbeidsongeschikt of werkloos buiten jouw schuld om raakt, zodat je die verzekering dan toch voor jou de maandelijkse aflossingen doet? Of zie ik dat nu zo verkeerd?

Deze verzekering worden vaak bij een lening verkocht als koppelverkoop. Zo'n verzekering heeft maar een beperkte looptijd, je betaald de premies in een keer. Bijvoorbeeld een lening van 15000 euro, daarop komt nog eens 5000 euro voor de kredietverzekering. (Uitgevonden door ene Dick S). Totale schuld is 20000 euro.

Als de verzekaar omvalt wie betaald dan de maandelijkse aflossingen??
Marco en Bianca