Schulden na scheiding

Started by Ribro, Oct 06, 2010, 11:01 PM

Previous topic - Next topic

Ribro

Hoi,
ik ben nieuw hier. Ik zal mijn verhaal even doen. Ik ben momenteel in scheiding en heb het probleem dat wij een schuld hebben aan een Stamrecht BV en ons huis zware onderwaarde heeft. Het moet echter wel verkocht worden. In totaal praten we dan over een schuld (of verwachte schuld) van ongeveer 80 duizend euro. Dat zal voor ons individueel ongeveer 40 duizend euro schuld opleveren. Wij werken allebei niet (ik WW en zij WAO) dus dat gaat nog een flink probleem opleveren. Heeft iemand tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Worden we meteen persoonlijk failliet verklaard en gaan we de schuldsanering in of zijn er andere opties?

marco

Hoi, kun je mij uitleggen wat een Stamrecht BV is? Als je failliet laat verklaren blijven je schulden bestaan, als je aan de voorwaarden voldoet van de WNSP heb je na 3 tot 5 jaar een schone lei. (Vrij van alle schulden)
Marco en Bianca

Ribro

Een Stamrecht BV is een juridische/fiscale constructie waar je een ontslagvergoeding bruto in kunt laten storten, met als doel op een bepaalde lagere termijn hier periodieke uitkeringen uit te laten doen (een soort van pensioenvoorziening). Het voordeel van een Stamrecht BV is dat je het geld dat er in zit kunt gebruiken voor bijvoorbeeld het starten van een eigen onderneming etc. Uiteindelijk betaal je via de periodieke uitkeringen toch je inkomstenbelasting. Het kan dus interessant zijn.

marco

Maar hoe kan je een schuld hebben aan een Stamrecht BV, als je daaruit straks geld krijgt. Ik snap niet precies hoe dit in elkaar steekt.
Marco en Bianca

Freek en Jolanda

Er is een optie samen in dat huis te blijven wonen.
Freek en Jolanda

Ribro

Quote from: marco on Oct 08, 2010, 07:27 AM
Maar hoe kan je een schuld hebben aan een Stamrecht BV, als je daaruit straks geld krijgt. Ik snap niet precies hoe dit in elkaar steekt.

Je kunt geld aan jezelf lenen als directeur/grootaandeelhouder. Je betaalt dan rente aan je eigen bedrijf, en die rente bepaal je (onder voorwaarden) zelf. Beter dan een PL met 12% rente. Je moet er uiteindelijk wel voor zorgen dat alles is terugbetaald en dat het geld in de BV en bepaald rendement heeft gehaald op het moment dat je tot periodieke uitbetaling over laat gaan (dus bijvoorbeeld als je met pensioen gaat).