Enorme schulden

Started by Kaatje, Sep 12, 2010, 11:27 PM

Previous topic - Next topic

Dick

@Buster Het lijkt wel of je soms geen keuze hebt om verder in de schulden te raken. Het is goed dat je met haar gaat praten, om alles financieel goed op een rijtje te zetten. Het is altijd moeilijk om familie over schulden te praten.

@Kaatje stapje voor stapje gaat het steeds beter.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Freek en Jolanda

De belastingdienst vergeet je niet zomaar. Wij hebben ook een belastingtegenvaller, wij hebben een te hoge zorgtoeslag en kindertoeslag gehad. Voor 2008 mogen wij 200 euro zorgtoeslag terug betalen en voor 2009 980 euro toeslag. Gelukkig mag het in termijnen van 2 jaar. Vrolijk wordt je hier niet van.
Freek en Jolanda

peter

Vergeet niet de toeslagen te wijziging.

In http://www.toeslagen.nl/ kun je deze aanpassen. Als jullie deze niet aanpassen komt volgend jaar weer een naheffing.
Peter
Administrator Forum

blabla

@buster: probeer ze eens op dit forum te krijgen, dat hielp bij mij enorm in te zien dat je er iets aan moet doen!

wilma

Ik heb nu voor het eerst zorgtoeslag en die andere toeslag aangevraagd. Dat je huurtoeslag zo kon aanvragen wist ik, dat andere niet. Ik heb berekend dat ik bij elkaar, 120 euro extra krijg per maand.

Kaatje

@freek&jolanda: daar wordt je inderdaad niet vrolijk van. Ik krijg liever te weinig toeslagen dat ik dan nog wat extra krijg dan andersom, zoals nu bij jullie het geval is. Alleen kom ik voor geen enkele toeslag in aanmerking omdat ik overal net iets boven zit.

@Buster: hoe is het met je zus en haar kinderen? Heeft ze haar instelling al een beetje kunnen veranderen?

@wilma: dat is fijn dat je nu extra krijgt per maand!

ik ben vorig weekend als schooier langs de deuren geweest en als schooier heb ik 160 euro opgehaald, omdat ik de krant rondbreng. Was nog wel lachen ook met de abonnees. Ik was er heel blij mee!

Met mijn mentale en fysieke gezondheid gaat het alleen de laatste tijd een stuk minder goed. Ik heb dan ook besloten dat ik mijn krantenwijk na de kerst ga opzeggen en dat januari de laatste maand zal zijn dat ik de kranten rondbreng. Ik trek het gewoon niet naast een volledige baan.

Daarnaast ga ik actiever rondkijken voor een andere minder gehorige woning en het belangrijkste daarbij is dat de maandlasten lager zullen worden.

En ik ga op zoek naar een andere baan. Op mijn gemak. Maar 1 met minder stress en druk. 2011 gaat het jaar worden dat ik eerst een aan mezelf ga denken en dingen voor mezelf in positieve zin ga veranderen, voordat ik iets voor anderen ga doen. Ik wil graag meer energie en meer geld overhouden, zodat ik mijn schulden sneller af kan lossen. iIk zit bijna onder de 55.000 en dat is wel een fijn gevoel.

Buster

Goed Zo!

Kwaliteit van leven is belangrijk, da's ons motto voor 2011.
En gefeliciteerd met je

marco

@Buster

Wij hebben UPC en betalen hiervoor 62 euro. Hierin zit inbegrepen Internet, digitale televisie en (onbeperkt vast) telefoon.

@Kaatje

Stap voor stap en die 160 euro is mooi mee genomen.
Marco en Bianca

janirene

Quote from: peter on Dec 17, 2010, 01:42 PM
Vergeet niet de toeslagen te wijziging.

In http://www.toeslagen.nl/ kun je deze aanpassen. Als jullie deze niet aanpassen komt volgend jaar weer een naheffing.

Ook wij hebben een naheffing zorgtoeslag gekregen over 2008. Ik dacht dat in 2009 afgerond zou zijn. Het kan toch niet waar zijn dat wij in 2011 weer een nieuwe naheffing krijgen van 2009.

De belasting dienst heeft met meerdere heffingen het e.a. toch duurder en complexer gemaakt.

peter

Je kan met toeslagen beter iets lager gaan zitten, dan valt het terugbetalen mee.
Peter
Administrator Forum

goingup

Kaatje,

Las je verhaal en het kon zo mijn verhaal zijn. HBO, lening IBG groep, lening doorlopend krediet, credit card. Ik denk dat heel veel mensen in een dergelijke situatie zitten. Ben nu 33 jaar en heb nog een lening van 21.000,- euro (kan me niet eens herinneren hoeveel het origineel bedrag was). Ben 5 jaar aan het aflossen.

Voor ik je advies wil geven lijkt het me beter om mijn verhaal te vertellen.

Tijdens mijn studie ging ik de leningen aan, met in mijn achterhoofd, dat ik na mijn studie binnen een korte termijn alles kon aflossen.

2003 -afstudeer jaar.
Dikke pech het is recessie. Nergens was werk te vinden, zeker niet in mijn branche(werd er gek van). 2 jaar lang verschillende productie baantjes gehad(alles was beter dan de bijstand).

2005- Eindelijk een vaste baan!!! En ook in mijn branche.
Nu pas kwam ik erachter dat de salarissen voor een HBO'er zeer laag zijn. 1800,- bruto - jaarlijks de bijtelling van de lease auto. Ik kwam op een netto maandbedrag van rond de 1300,- euro. Ook in dit jaar werd ik verplicht om een begin te maken met het aflossen van mijn schulden. Ik kwam niet rond!

Voelde heel benauwend, piekeren, etc. Na aftrek van de vaste lasten bleef er 50 euro over. Vaak vroeg ik me af waarvoor ik nog werkte.

Heb in die tijd ook gezocht naar bijbaantjes (had soms werk in de bouw) etc.
Daarnaast hard gewerkt en veel geleerd. Anderhalf jaar later mijn CV aangeboden bij andere bedrijven. Wat gelogen over de hoogte van mijn salaris en kon voor 2600,- euro ergens anders werken (ook met betere secundaire arbeidvoorwaarden). Na bijna 4 jaar ellende was dit de break die ik nodig had.

Deze week heb ik een plan van aanpak opgesteld om de rest van mijn schuld versneld af te lossen zonder dat ik op droog brood moet kauwen. Inkomsten en uitgaven in kaart gebracht en ook de verwachte extra inkomsten (ik sta in het weekend nu en dan op de markt wat al gauw 200,- euro tot 500,- (netto) oplevert). Naar verwachting ben ik binnen 2 jaar van al deze leningen af.

Kaatje,
Je bent al goed op weg door de uitgaven te beperken en meer inkomsten te genereren. Vergeet alleen niet dat je niet oneindig je uitgaven kan beperken en dat er maar 168 uur in een week zit.

Mijn advies:
- De arbeidsmarkt is op dit moment moeilijk; maar ga toch op zoek naar een baan waarbij je meer kan verdienen. Let op! Als je ontslag neemt voor een andere baan dan heb je het volgend halfjaar geen recht meer op WW indien je daar ontslagen wordt. Dus probeer minimaal een half jaar contract los te krijgen.
- Wees creatief en zoek op een andere manier extra inkomsten(een krantenwijk levert niet genoeg op). vb Zoek restpartijen op internet en breng het aan de man via een markt/marktplaats/etc. De grootste investering hierbij is jouw tijd en inzet.
Zoek een weekend job zoals in een kleding/schoenen winkel.
Heb nog tal van andere idee

Dick

QuoteDeze week heb ik een plan van aanpak opgesteld om de rest van mijn schuld versneld af te lossen zonder dat ik op droog brood moet kauwen. Inkomsten en uitgaven in kaart gebracht en ook de verwachte extra inkomsten (ik sta in het weekend nu en dan op de markt wat al gauw 200,- euro tot 500,- (netto) oplevert). Naar verwachting ben ik binnen 2 jaar van al deze leningen af.

Als je deze vaardigheden bezit is het mooi meegenomen, maar niet iedereen kan op de markt staan of de juiste restpartijen kopen op internet.
Mvgr

Dick

Kaatje

Mijn doel voor 2011 is om met mijn totale schuld in ieder geval onder de

Dick

Ik wens jou hetzelfde toe en een schuldenvrij leven.
Mvgr

Dick

Kaatje