Enorme schulden

Started by Kaatje, Sep 12, 2010, 11:27 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Super!

Het is een fijne traditie, en je hebt het verdiend.

Kaatje

@buster, dit waren nog niet eens de kerstkaartjes. maar gewoon zo maar.
kerstkaartjes komen eind volgende week, begin die week erop.

Kaatje

Zo van het weekend weer een paar dingen verkocht. Hieraan heb ik netto 10,50 euro verdiend. Als het goed gaat heb ik nog een cursus verkocht waar ik wel meer aan kan verdienen. Geld wat ik allemaal hard nodig heb om mijn rekeningen te kunnen betalen.

Toen ik naar buiten keek, zag ik weer een vers pak sneeuw. Dat wordt weer wat vroeger de deur uit, want dan ben ik rustig een half uur langer bezig om die kranten in de brievenbussen op tijd te krijgen.

jan

@Kaatje, over een aantal jaren kan je erom lachen en je kinderen vertellen dat ze moeten sparen. Niet dat kinderen luisteren, maar je hebt het ze verteld. Ik wou vroeger nooit luisteren.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Buster

@ Jan, egrens heb je gelijk maar dit is nou 1 van die dingen waarvan ik in elk geval niet wil dat ze het proefondervindelijk leren,....  :P

Dus euh,.. autoritair is geen vies woord!

jan

Eh ja, laten we zeggen ik begreep het toen niet. Ik zou het als vader heel anders gaan doen. Nu klink ik hetzelfde als mijn vader.  :o
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Kaatje

je kan beter ouders hebben die je er wel voor gewaarschuwd hebben, dan ouders die dat nooit gedaan hebben en die je geen financi

blabla

Quote from: kaatje on Dec 14, 2010, 08:13 PM
je kan beter ouders hebben die je er wel voor gewaarschuwd hebben, dan ouders die dat nooit gedaan hebben en die je geen financi

Buster

Als ik voor mijzelf spreek; ik kreeg vroeger kleedgeld en zakgeld voor een hele maand en het was aan mij hoe ik dat wilde besteden. Daarnaast kreeg ik geld om mijn studie te betalen, geheel op eigen verantwoordelijkheid. Voor mij was dat een hele fijne, natuurlijke, ongedwongen leerschool.

Gek genoeg heeft mijn zusje dezelfde opvoeding gekregen.
Zij had en heeft nog steeds een gat in haar hand, en vroeger soms 3 bijbaantjes tegelijkertijd gehad. Altijd het nieuwste van het nieuwste en hoe hard ze ook werkte, nooit geld genoeg.

Ik kon altijd goed sparen en nam genoegen met wat ik kreeg.
Ging ook niet stappen en kocht alles op budget, voor de sport.
(kan je nagaan,....)

Het zal denk ik voor ieder kind anders zijn.
Ligt ook een beetje aan de aard van het beestje.
De een zal het advies ter harte nemen, de ander wil pers

Kaatje

Maar met zakgeld kan je spelenderwijs er al redelijk vroeg mee beginnen. En als ze wat ouder zijn ze laten beseffen dat ze geld moeten verdienen en dat het niet zomaar uit die muur komt of dat ze de hand makkelijk op kunnen houden.

Ik heb eigenlijk nooit zakgeld gehad, maar liep vanaf mijn 13e ongeveer al folders en verdiende daar geld mee. In thuissituatie heb ik beide kanten gezien: rijkdom, maar ook bijstand. En ondanks dat ben ik toch aan de schuld geraakt. Ik heb altijd alles zelf moeten betalen, eigen onderhoud, studie, etc. kreeg geen aanvullende beurs, maar ook niets van mijn ouders. Dus dan kan het wel hard gaan met de schulden. Als ik terugkijk dan had ik het graag anders willen doen.

Noem het na

blabla

Ikzelf heb altijd zakgeld gekregen (vanaf m'n 12e). Vanaf m'n 15e ongeveer kreeg ik altijd een klein bedrag mee als ik ging winkelen (wel maar 2 keer per jaar, en in de solden). Voor m'n 12e kreeg ik 'in gedachten' 50 eurocent per keer dat ik hielp met de afwas. M'n ouders schreven dat dan op, en op het einde van de maand gingen we naar de speelgoedwinkel en mocht ik iets kiezen voor dat bedrag. Het heeft me wel geleerd wat geld waard is, maar vooral dat je er ook iets voor moet doen.

Kaatje

@blabla, dus een goede opvoeding met geld wil dus nog niet zeggen dat je als je groot bent ook nog goed met geld om kan gaan of dat er onverwachts dingen gebeuren (verkoop huis en dat je met restschuld zit of andere dingen) waardoor je alsnog in de schulden kan komen. Maar als je het vroeg leert, is het denk ik makkelijker om met geld om te kunnen gaan.

Ik heb weer spullen verkocht :):):) ik heb netto weer

Buster

Over opvoeding gesproken;

Leg net de telefoon neer met mijn zusje. Haar bankrekening is bevroren. Belastingschuld van

Kaatje

Jeetje Buster zeg wat een verhaal! Ik zal maar niet vragen hoe ze aan een belastingschuld van

Buster

Die belastingschuld komt van de kinderopvang. Die had ten onrechte 1 jaar toeslag ge