Enorme schulden

Started by Kaatje, Sep 12, 2010, 11:27 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Kaatje, het zijn maar mensen.

(ja, ook al zijn het ambtenaren ;))

Wat goed trouwens dat het zo goed heeft uitgepakt deze week!
Ga zo door!

Kaatje

buster, je hebt gelijk dat het maar mensen zijn. maar zie er wel tegenop. weet niet goed wat er tijdens dat gesprek allemaal wel niet besproken gaat worden.

Ik moet alleen nog leren om minder vaak naar de supermarkt te gaan.

Kaatje

Dit weekend wilde ik thuis blijven om verder mijn huis op te ruimen en spullen op marktplaats te gaan zetten. Ik houd niet van die drukte met koninginnedag en vandaag is het in de stad waar ik woon koopzondag. Niet ideaal als je schulden hebt.

Toen ik gisteren aan het opruimen was, kwam ik mijn agenda nog 40 euro tegen. Ik had dat daarin gedaan per week voor weekbudget voordat ik een 2e bankrekening had. Dus dat is weer een meevaller. Nu alleen niet het geld opmaken aan onnodige dingen.

Verder was ik nog niet echt toegekomen aan het uitzoeken en spullen op internet te gaan zetten. Ik weet niet wat het is, maar het is een soort vluchtgedrag. Ik heb een aantal DE-punten van iemand gekregen, omdat deze persoon weet dat ik graag thee drink en gek ben op de DE thee glazen. Alleen de punten heb ik nog, maar de glazen nog niet besteld. Nu zag ik op marktplaats een advertentie van iemand die punten wil overkopen en daarmee kan ik bijna 6 euro verdienen. Dan sta ik weer in een dilemma, ga ik die persoon mailen om te zeggen dat ik punten voor hem heb, of houd ik die punten in de hoop dat ik ooit dat theesetje ga aanschaffen.

En toen dacht ik laat ik mijn schulden eens totaliseren en kijken wat voor bedrag er uit komt. Toen schrok ik wel, want het bedrag is hoger dan voordat ik hier begon te schrijven. In het bedrag voordat ik hier kwam schrijven had ik een schuld niet in meegenomen zie ik nu, daarnaast heb ik eind vorig jaar geld van familie kunnen lenen om de vaste lasten te betalen en heb ik in het voorjaar geld opgenomen van mijn doorlopend krediet. Dus dat is allemaal niet echt handig. Mijn totale schuld nu is: 57.045.

Met het vakantiegeld dat ik eind deze maand ontvang, kan ik alle achterstanden gaan wegwerken van rekeningen die nog liggen (deze achterstanden zitten niet in het bedrag van de totale schuld verwerkt). En vanaf augustus zal ik uit mijn roodstand bij de bank zijn en wil dan ook direct de mogelijkheid om rood te kunnen staan op gaan heffen. Dan is mijn schuld al

Kaatje

gisteren boodschappen gedaan. En voor

Buster

Kaatje, ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en wat is nou helemaal

Kaatje

Buster ik denk dat ik te vaak te streng ben voor mezelf. En dan wil ik mezelf alles ontzeggen, zelfs die theeglazen waarvoor ik de punten heb, maar dan die punten wil verkopen.

Ik heb al een doos met cd's en boeken en dvd's op marktplaats gezet. Ik heb nog meer boeken liggen waar ik geen emotionele waarde aan hecht, dus die kunnen ook nog op marktplaats gezet worden.

Ik deed voorheen altijd

Buster

haha, hoe herkenbaar, Vakantie noem ik dat!
Die periodes zijn ZOOOO fijn!

Volgens mij ontstaan de meeste schulden door het meer uitgeven dan je zicht hebt op de toekomst.
Zolang je dat zicht hebt en dus rekening houd met die toekomst zullen er een stuk minder schulden ontstaan, zoveel minder dat je toekomt aan afbetalen, wat weer leid tot het oplossen.

Daar zit je nu midden in. Hoe meer zicht je krijgt, hoe meer rust je krijgt.
Veel succes!

jan

QuoteEn af en toe moet ik me wel bewust worden van de schulden die ik heb en de uitgaven die ik voorheen deed en die ik nu doe. Maar merk ook gelijk dat ik hiervan geen gelukkiger mens wordt. afgelopen paasweekend ben ik er helemaal niet mee bezig geweest en dat was ook echt even heerlijk!

Niet teveel terug kijken hoe de schulden zijn ontstaan, hier blijf je, je ongelukkig bij voelen. Wij genieten nu meer dan vroeger, van de eenvoudige dingen. Een stukje wandelen in het park of ergens naar toe fietsen en op een bankje een blikje (aldi) cola drinken.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Chrissie

Heel herkenbaar dat je alles wilt ontzeggen want je wilt nu zo snel mogelijk uit die schulden, het liefst vandaag nog ipv van morgen maar zo werkt het niet met schulden. Als je af en toe niet iets gunt dan redt je het niet.  Je pakt de zaken heel goed aan dus dat komt wel goed.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Kaatje

ik heb maandag het intakegesprek voor de schuldhulpverlening. In de brief die ik gekregen heb staat dat ik een kopie van de stukken van de overige vaste lasten mee moet nemen. Maar wat verstaat de gemeente hieronder?

En ze vragen voor het actuele voorschot van vitens, maar de kopie van de brief die ik hun gestuurd heb is de laatste die ik heb, want pas 2 weken geleden moest ik de watermeter doorgeven. Zullen ze hier moeilijjk om gaan doen?

Ik vroeg me dat even af.

Buster

Kaatje, je neemt mee wat je hebt.

Mocht het zo zijn dat ze een recenter stuk nodig hebt dan geven ze dat in het gesprek aan, kan jij het aanvragen bij het desbetreffende bedrijf en stuur je het naar ze op (of dropt het even langs)

Wat ze maandag zullen doen is alle administratie in ontvangst nemen en dat gaan inventariseren.
Jij hebt al behoorlijk wat werk verzet door het uitzoeken en papieren bij elkaar te halen.
Dat zullen ze echt waarderen.

Kaatje

Dank je wel Buster.

En verstaat de gemeente onder overige vaste lasten o.a. telefoonabonnementen die nog doorlopen, omdat de looptijd nog niet verstreken is? Dan zal ik die stukken maandag ook maar meenemen.

Buster

Vaste lasten zijn alle betalingen die je maandelijks/wekelijks of jaarlijks doet.

Abonnementen vallen daar ook onder.
Als je van plan bent die abonnementen op te zeggen kan je alvast een een opzeg brief uitprinten en die meenemen. De vaste lasten waar ze meestal wel mee akkoord gaan zijn;
Huur
Gas
Licht
Water
Gem. belastingen
Waterschap
Zorg verzekering
Inboedel verzekering
Wa verzekering
En afhankelijk van de afstand naar je werk een vergoeding voor je auto
(onderhoud, benzine en APK)

Ze kijken meestal naar het individuele plaatje; hoeveel komt er binnen, hoe hoog is je schuld, maakt dat het haalbaar om wat ruimte te geven of niet.
(bijvoorbeeld voor een potje onvoorzien)

Daar zullen ze je maandag vast meer over kunnen vertellen, en vraag ze gerust alles wat je wil weten, en belangrijk ook; leg ze vooral uit waar jij bang voor bent wat er zou kunnen gebeuren.
Op dien manier kunnen ze je goed uitleggen wat je te wachtten staat en wat er vooral wel of niet gaat gebeuren.

Morgen weer lekker fietsen?

Kaatje

buster dank je wel voor je uitgebreide antwoord.

Ik zal vanavond en morgen al mijn vragen voor maandag eens op gaan schrijven. En zal ze dan maandag alles gaan vragen wat ik wil weten. Door mijn vragen op te gaan schrijven kan ik niet zo heel veel gaan vergeten maandag.

Buster

Ik vergat trouwens nog dat ze vaak ook akkoord gaan met een tv/internet en vaste telefoon combi.
Mits daar niet voor jou het probleem zit.
(poker verslaafd of een telefoon rekening van