Rood staan

Started by Murdstone, Aug 10, 2010, 02:04 AM

Previous topic - Next topic

Murdstone

Hallo,

Ik heb een probleem. Ik sta herhaaldelijk tot ver over mijn limiet in het rood. Dit probleem speelt al jaren en nog geen jaar geleden hebben we ons (ik woon samen) doorlopend krediet laten verhogen naar 10.000 euro en dit betalen we maandelijks af met 100 euro.  Dit hebben we in samenspraak met de bank gedaan om samen tot een oplossing te komen. We verdienen boven modaal, zo'n 2600 euro per maand. Dat kan wat hoger uitvallen als ik wat kan bijverdienen, maar door de financi

Dick

Murdstone,

Ook wij zijn normale mensen en konden buren van elkaar zijn.  Ik heb ook ooit een groot bedrag aan schulden gehad. Op een moment besef je dat je steeds dieper in de schuldproblemen gaat komen, de schuld neemt maandelijks alleen maar toe i.p.v. dat hij naar beneden gaat en elke drie maanden moet je zien te fixen dat je weer een dag positief staat anders gaat de bank moeilijk dan. Je sleept dan geld van de ene rekening naar de andere rekening, neemt geld op van de creditcard en stort dit op de eigenrekening. Dit herhaalt zich elke drie maanden.

Dit was geen prettig leven. Wij zijn flink gaan bezuinigen om dit gaan voorkomen en uiteindelijk de schuld te gaan weg werken. Een voorbeeld op boodschappen zijn wij gaan besparen, met zijn vieren moesten wij het i.p.v 120 euro per het doen met 80 euro per week. In een bepaalde periode hebben wij het zelfs gereed met 50 euro per week.

Dit leverde uiteindelijk een besparing op van 4 x 40 = 160 euro. Gedurende de begintijd hebben wij 16 weken geleefd van 50 euro (2 volwassen + 2 kinderen) om de rood stand weg te werken.

Wij hebben ook andere zaken aangepakt om te bezuinigen zoals:
Telefoon
GSM`s
Televise/internet
Vakantie
Energie (lange termijn)

Het vraagt soms offers om te bezuinigen en wij verdienen samen +/- 2700 euro per maand.
Je hoeft geen droog brood te eten, maar wel goedkoper brood. Jam is ook beleg i.p.v. oude kaas. Je zult dus offers moeten brengen om te kunnen besparen en van je rood stand af te komen.
Je leent 10000 euro tegen 1% aflossing, dan is dit bedrag over 182 maanden (ruim 15 jaar) afgelost. (zie bijlage)

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Murdstone

Het probleem is dat je door die spanning een beetje gek wordt. Een geblokkeerde bankrekening omdat je de limiet weer overschreden hebt. Betalingsherinneringen, brieven van vaste lasten die niet eraf konden. Dat gevoel,, die gedachte bepaalt je hele doen en laten. Op de 1e dag van je vakantie een telefoontje van de verhuurder met de mededeling dat de huur niet afgeboekt kon worden kan je dag behoorlijk verpesten. Het is afgelopen nu, al is het 't laatste wat ik doe.

marco

Quote from: Murdstone on Aug 10, 2010, 04:24 PM
Het probleem is dat je door die spanning een beetje gek wordt. Een geblokkeerde bankrekening omdat je de limiet weer overschreden hebt. Betalingsherinneringen, brieven van vaste lasten die niet eraf konden. Dat gevoel,, die gedachte bepaalt je hele doen en laten. Op de 1e dag van je vakantie een telefoontje van de verhuurder met de mededeling dat de huur niet afgeboekt kon worden kan je dag behoorlijk verpesten. Het is afgelopen nu, al is het 't laatste wat ik doe.

Welkom bij de club van schuldenaren. Je wordt ook gek van de spanning, wordt het wel of niet afgeschreven. Wij hebben ook afscheid genomen van dit leven en het onder controle hebben van de financien geeft rust.

Succes

Marco
Marco en Bianca

Dick

Murdstone,

Wij hebben ook deze problemen gehad, op een gegeven moment wil je niet meer zo leven.

Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Murdstone

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, je praat er niet zo makkelijk over. Lang leve de anoniemiteit van internet...

Die verwijzing naar 'normale mensen' slaat op een tip die ik een tijd geleden kreeg om via maatschappelijk werk budget training aan te vragen. Dat kon eenvoudig via de ggz instelling waar je komt. Op zich vond ik dat best voortvarend. Ik werk er wel maar onderga er geen behandelingen. :-)

Verder ben ik van mening dat alles valt en staat met de bereidheid om te willen veranderen en je gewoonten om te buigen. Hoe hard ik ook probeer, ik kan nog steeds niet iedereen thuis hiervan overtuigen. Maar goed, komt tijd komt raad. Als we die roodstand nu al eens weggewerkt hadden, dat scheelde al een hoop.

Dick, nog bedankt voor de moeite.

Buster

Ja, die bedragen geven soms een raar beeld.
Om je wat inzicht te geven, onze oude situatie;

Huur

Freek en Jolanda

Quote from: Murdstone on Aug 10, 2010, 08:17 PM
Fijn om te weten dat ik niet de enige ben, je praat er niet zo makkelijk over. Lang leve de anoniemiteit van internet...

Op internet kan je verhaal anoniem kwijt, je voelt dan niet zo alleen.

QuoteVerder ben ik van mening dat alles valt en staat met de bereidheid om te willen veranderen en je gewoonten om te buigen. Hoe hard ik ook probeer, ik kan nog steeds niet iedereen thuis hiervan overtuigen. Maar goed, komt tijd komt raad. Als we die roodstand nu al eens weggewerkt hadden, dat scheelde al een hoop.

Dit is het moeilijkst, Jolanda zag het eerder in dan mij. Het niet meer kunnen betalen van de boodschappen bij de kassa heeft bij mij de ogen geopend. Wij zijn nu op weg om van onze schulden af te komen. Geen impuls inkopen meer ed. Wij hadden het plan om in 3 jaar schulden vrij te worden, maar dit gaan wij niet halen. Het zal eerder 4 jaar worden.
Freek en Jolanda