Stelling Als je in de schulden zit, moet je dan maximaal aflossen of moet je res

Started by Dick, May 19, 2010, 02:51 PM

Previous topic - Next topic

Dick

Stelling:

Als je in de schulden zit, moet je dan maximaal aflossen of moet je ook een reserve opbouwen. Deze reserve dient om omverwachte kosten op te vangen.

Als thema wil ik deze stelling over sparen met jullie beginnen.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Dick

Ik ben van mening dat je zoveel mogelijk moet aflossen. Daarnaast moet je een reserve aanleggen om bijvoorbeeld een wasmachine te kunnen laten vervangen. De hoogte van de reserve stel ik op 2500 euro.

Voordat je gaat aflossen en sparen, moet je eerste je bank of girorekening postief maken. Tevens dien je alle kortlopende schulden te hebben ingelost. Kortlopende schulden zijn creditcard of een van een postorderbedrijf.
Mvgr

Dick

jan

Ik ben het met jouw stelling eens, alleen het spaarbedrag kan wat minder. Ik vind 1000 euro meer dan zat. Indien nodig, neem je geld op van je doorlopend krediet. Leen rente is 8% op jaarbasis en spaarrente is 2,5%.

Hoe meer je aflost des te minder rente je betaald.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Buster

Hmm,... ik ben sowieso voor spraen.

Wij hebben nu 2 zware winters zonder werk meegemaakt.
In ons "systeem" draag ik de vaste lasten en mijn man werkt voor de aflossing.
Na 2 winters werkloosheid en dus de dreigementen van de deurwaarders die drukken wil ik het allerliefst een buffer van 3x een maand aflossing.

Maar ja,... dan moet je eerst opbouwen, en daar komt steeds iets tussen.
Ach wensen mag altijd. Maar een buffertje zou wel erg lekker zijn! 

peter

Ik ben het met de stelling eens dat je moet aflossen en dat je een bedrag als reserve moet aanhouden.Je zou wat financiele klappen moeten kunnen opvangen. Wij hebben nu een buffer van 2 maand salarissen om financiele tegenvallers op te vangen. Aan dit geld komen wij niet, tenzij er iets stuk gaat. Daarna vullen wij het bedrag weer aan.
Peter
Administrator Forum

marco

Voor het DSB drama, was mijn meining enkel maar zoveel mogelijk aflossen en niet sparen. Wij hadden een doorlopend krediet bij de DSB. De DSB ging over de kop en in geval van nood konden wij geen geld opnemen. Nu hebben wij een reseve aangelegd om in geval van nood te beschikken over cash.

Gevoelsmatig hebben wij dit bedrag gesteld op 5000 euro. De auto, wasmachine en meer van apparaten zouden op hetzelfde tijdstip defect gaan. Dan heb je geen geld om dit te vervangen.
Marco en Bianca

janirene

Wij gaan voor aflossen, omdat als in de schulden zit, je de prioriteit moet leggen bij het aflossen. Als je geen schulden meer hebt, kan je beginnen met het aanleggen van een reserve.

Freek en Jolanda

Je moet beschikken over een kleine buffer, zodat je niet meteen je creditcard moet gebruiken bij eventuele problemen. Een aantal zaken kun je plannen, maar niet alles.
Freek en Jolanda

Noenie

Voor ons is het op dit moment maximaal aflossen. Het verschil tussen rente ontvangen en betalen is te groot. In noodgevallen kunnen we wel opnemen dus het afgeloste geld  is op dit moment in zekere zin ons reservepotje.

Noenie

Dick

Noenie,

Je hebt gelijk, hoe meer je aflost, des te minder rente. Toen wij nog in de schulden zaten, hebben wij ook gekozen om maximaal te gaan aflossen.
Mvgr

Dick