Rente en kosten incasso

Started by Buster, Apr 24, 2010, 09:46 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Ik heb jullie hulp even nodig voordat er een gepeperde brief de deur uit gaat;

In het kort;
Eneco krijgt nog

peter

Buster,

Kijk eens op:

http://www.judex.nl/rechtsgebied/incass ... engen_.htm

Rapport Voorwerk II

Het Rapport Voorwerk II is een landelijke richtlijn uit 2000 voor rechters om de hoogte van de buitengerechtelijke kosten in civiele zaken te bepalen. Dit betreft vooral incassokosten.

Aanleiding tot het rapport vormde de constatering dat veel professionele schuldeisers hoge buitengerechtelijke kosten berekenden aan de schuldenaren, terwijl daar geen daadwerkelijke kosten tegenover stonden.

Om deze praktijk te be
Peter
Administrator Forum

Buster

Wat gek?

Ik had begrepen dat de wettelijke rente 8% was dit jaar.
Maar goed, ik heb ze dus een brief geschreven met daarin mijn vraag en de volgende tekst bijgevoegd;

Goedendag,

Openstaand bij Eneco       

peter

Buster

Succes en geef niet op!
Peter
Administrator Forum

marco

Kabinet wil te hoge incassokosten inperken

DEN HAAG - Het kabinet wil onredelijk hoge, buitengerechtelijke incassokosten aan banden leggen. De vergoeding voor incassokosten wordt straks berekend als percentage van het bedrag dat de schuldenaar aan de schuldeiser is verschuldigd, met een minimumbedrag van 40 euro.

Marco en Bianca

marco

Nederlanders betalen slechter

DEN BOSCH - Bedrijven hebben vorig jaar vaker een incassobureau moeten inschakelen om hun geld te innen.
Dat blijkt uit onderzoek van deurwaardersorganisatie GGN, waarvan enkele resultaten woensdag naar buiten kwamen.

In totaal kreeg 10 procent van de Nederlanders vorig jaar te maken met een incassobureau. In 2008 ging het nog om 8 procent.

Het aantal Nederlanders dat een deurwaarder op de stoep kreeg, steeg naar 4 procent. De gemiddelde betalingsachterstand liep op van 676 euro in 2008 naar 817 euro een jaar later.

Deurwaarders moesten vooral vaker optreden tegen huurachterstanden. In ruim een op de vijf bezoeken was dat de reden, tegen een op de twintig een jaar eerder.

Uitgegeven: 21 april 2010 14:53
Laatst gewijzigd: 21 april 2010 15:36

Bron telegraaf.nl
Marco en Bianca

marco

'Gerechtsdeurwaarder moet objectief zijn'
DEN HAAG - Een gerechtsdeurwaarder moet onafhankelijk zijn en mag dus niet alleen de kant van de opdrachtgever kiezen.
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders moet daar strakker op toezien. Dat heeft staatssecretaris Nebahat Albayrak van Justitie woensdag aan de Tweede Kamer geschreven.

Deurwaarders zijn, net als notarissen, zowel ondernemer als openbaar ambtenaar en brengen bijvoorbeeld dagvaardingen uit, leggen beslag op goederen of doen commercieel incassowerk.

Belangen

Een commissie die de beroepsorganisatie onder de loep nam, signaleerde dat deurwaarders vaak hun oren naar de opdrachtgever laten hangen en daarmee minder oog hebben voor de belangen van de schuldenaar.

Dat mag niet gebeuren, vindt Albayrak. De beroepsorganisatie moet volgens haar meer dan nu een ,,gidsrol'' vervullen. Een aparte toezichthouder vindt de bewindsvrouw niet nodig, omdat er slechts negenhonderd deurwaarders zijn.

Uitgegeven: 4 november 2009 18:57
Laatst gewijzigd: 4 november 2009 18:54

Bron Nu.nl
Marco en Bianca

marco

Buster,

Ik vond nog wat artikelen over incasso kosten en wat daar mee samenhangt.

Ik wens je ook sterkte toe, met dit probleem. Die incasso bedrijven hebben maar een doel dat is geld binnen halen, ze luisteren alleen naar de opdrachtgever.
Marco en Bianca

Buster

Hey Marco,

Ja, dat klopt en dat snap ik ook wel.
Gelukkig zijn er de rente percentages en de maximale hoogtes waar ze zich aan dienen te houden.
Het is alleen een lastig, en bij Tros Radar bekend incasso bedrijf.
Vesting Finance.

Ik heb ook Eneco een email gestuurd dat ze volledig in hun recht staan de zaak uit handen te geven.
Maar dat ik ze er wel op attendeer dat ze gekozen hebben voor een bedrijf dat op diverse zwarte lijsten staat en ook binnen de media al in een kwaad daglicht en of het voor hun wel zo handig is om hun zorgvuldig opgebouwde reputatie die stoelt op vertrouwen bij de consument te verbinden aan een malafide bedrijf.

Tis maar even dat ze het weten.

Wij gaan in elk geval nooit meer terug naar Eneco. hahaha

Buster

Na een paar weken even een up date,...

Ik moest Vesting bellen,..
Ik gebeld en de meneer gevraagd hoezo.
Vesting zegt; de rente blijft staan maar vooruit, wij rekenen geen

peter

Goed om te horen dat je het naar je zin hebt in het buitenland. De incassokosten moeten in verhouding staan met de arbeid die er voor is verricht.

QuoteMaar als ik wil dat ze stappen gaan ondernemen kost het me
Peter
Administrator Forum

blue_crescentmoon

Ik ben al 4 jaar bij een schuldhulpverlener en mijn schuld zou al afgelost moeten zijn.  Maar het blijkt dat de schuldhulpverleners  niet achter  een van de grootste schuldeisers (een bank) zijn gegaan .Vier jaar geleden heeft de schuldhulpverlener een aanbod aan de schuldeiser gedaan, maar deze ging niet akkoord . Ondanks het feit dat de schuldhulpverlener gedurende 4 jaar  deze schuldeiser wel betaalde, heeft deze de rente laten doorlopen, zodat ik na 4 jaar eigenlijk alleen de rente betaal en niets aflos. Ik had begrepen dat van de schuldeiser wordt verwacht dat deze geen rente meer in rekening brengt.

Onlangs  heb ik een klacht ingediend bij het hoofdkantoor van de schuldhulpverlener om mij beter van dienst te zijn. De schuldhulpverlener heeft sindsdien wel de schuldeiser nog een aanbod gestuurd en ook de rente gestopt.  Helaas is het gehele bedrag nu zo verschrikkelijk hoog dat ik nog langer in het schuldproces moet lopen en dus op het minimale bedrag moet leven. 

Is er een mogelijkheid om de berekende rente te laten vervallen of de schuldhulpverlener hiervoor verantwoordelijk te stellen (daar zij nu wel de rente konden stopzetten)?

Met vriendelijke groet en dank voor uw antwoord(en)

blue_crescentmoon

Ton

Een vraagje ter verduidelijking, is er een minnelijke schikking getroffen met de schuldeisers?
Ton

Incasso medewerker