Verkiezingsprogramma's op thema's vergeleken

Started by marco, Apr 17, 2010, 09:19 AM

Previous topic - Next topic

marco

DEN HAAG -  De meeste grote partijen hebben de afgelopen tijd hun conceptverkiezingsprogramma's gepresenteerd. Later deze maand kunnen de leden van de partijen zich tijdens congressen uitspreken over de plannen. De VVD presenteert vrijdag haar programma, maar een aantal hoofdpunten daarvan is al bekend. Ook het verkiezingsprogramma van de PVV moet nog komen, delen daarvan zijn eveneens bekend.

HYPOTHEEKRENTEAFTREK:

CDA: geen aanpassingen

PVDA: afbouw vanaf 2014 in dertig jaar tot 30 procent. De maximale schuld waarover renteaftrek bestaat is in 2014 1 miljoen en gaat in dertig jaar naar de gemiddelde huizenprijs.

SP: geleidelijke beperking van aftrek tot 42 procent, maximale hypotheeksom 350.000 euro

VVD: geen aanpassingen

PVV: geen aanpassingen

D66: in 22 jaar aftrek verlagen tot 30 procent

GROENLINKS: volledige afschaffing renteaftrek in 2040. Vanaf 2015 geen aftrek meer voor schulden boven 1 miljoen. Plafond jaarlijks verlaagd met 33.333 euro, vanaf 2030 jaarlijks met 50.000 euro.

CHRISTENUNIE: aftrek tot een schuld van maximaal 750.000 euro. Komende jaren aftrek voor nieuwe woningbezitters beperkt tot 42 procent, voor bestaande gevallen verlaging van 1 procent per jaar. Op langere termijn krijgt iedereen aftrek van 30 procent

AOW:

CDA: in 2015 naar 65,5 jaar, in 2020 66 jaar en 2025 naar 67 jaar

PVDA: verhogen naar 66 jaar in 2020, naar 67 jaar in 2025. Vervroegd pensioen ook voor lagere inkomens mogelijk.

SP: AOW-leeftijd blijft 65

VVD: verhogen naar 67 jaar, mensen ontzien die 40-45 jaar hebben gewerkt

PVV: AOW-leeftijd blijft 65

D66: in twaalf jaar verhogen naar 67 jaar

GROENLINKS: AOW koppelen aan het arbeidsverleden. Wie 45 jaar heeft gewerkt, krijgt AOW. Wie jong begint met werken, kan met 65 met pensioen, wie later begint heeft later AOW.

CHRISTENUNIE: verhogen naar 67 jaar. Vanaf 2015 steeds verhoging met een maand, daarna ieder jaar met twee maanden.

BEZUINIGINGEN TOT 2015:

CDA: 18 miljard euro netto, in 2015 naar verwachting begrotingsevenwicht

PVDA: 10 miljard euro netto, in 2015 verwacht begrotingstekort 1,5-1,8 procent

SP: 10 miljard euro netto, in 2015 verwacht begrotingstekort 1,25 procent

VVD: 20 miljard netto, in 2015 naar verwachting begrotingsevenwicht

PVV: nog niet bekend

D66: 15 miljard netto, in 2015 naar verwachting in de buurt van nul

GROENLINKS: 9 miljard netto, in 2015 verwacht begrotingstekort 1 procent

CHRISTENUNIE: 16 miljard netto, in 2015 verwacht begrotingstekort ongeveer 0,3 procent

WW:

CDA: werkgevers krijgen een loondoorbetalingsverplichting bij ontslag personeel. De duur hangt af van dienstverband werknemer. Na de loondoorbetaling geldt nog maximaal 1 jaar WW.

PVDA: werkgevers en vakbonden worden verantwoordelijk voor de uitvoering van de eerste periode WW. Hoogte en duur van de uitkering blijven onveranderd.

SP: geen aanpassingen.

VVD: uitkering beperken tot
Marco en Bianca

peter

'Ruding: Bos was te laks door Emile Bode en Ronald van Gessel

BRUSSEL -  De politiek moet ook v
Peter
Administrator Forum

peter

EXCLUSIEVE VIDEO Oud-minister van Financi
Peter
Administrator Forum

peter

De woningmarkt functioneert niet goed en moet daarom ingrijpend worden hervormd. Tot die conclusie komt een commissie van deskundigen van de Sociaal-Economische Raad (SER), zo meldde de SER vrijdag.

De commissie stelt onder meer voor om de fiscale behandeling van de eigen woning te veranderen. De woning moet worden gezien als vermogen en hoort daarom in het belastingstelsel in box 3 thuis.

Daarbij is het nog steeds mogelijk om hypotheekrente af te trekken, maar zullen eigenaren van duurdere woningen minder voordeel krijgen dan nu het geval is met een verrekening via de inkomstenbelasting.

Overdrachtsbelasting
Ook wordt voorgesteld om de overdrachtsbelasting af te schaffen. De commissie is verder voorstander van een hervorming van de huurmarkt.

Ze pleit voor meer
Peter
Administrator Forum

jan

Ik weet het nog niet waar ik op ga stemmen. Waarop niet weet ik wel, PVV, GL en de SP. De keuze voor de rest staat voor mij nog open.
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Mario

Niemand die op Wilders Stemt ???? (Een goede zaak overigens!!!)

Just

Laat je stem niet verloren gaan, stem op de SP!

Buster

marco

Ik heb een eigen huis, dus het wordt geen PVV, SP, GL of de PvdA.
Marco en Bianca