Vrij te laten bedrag bij WSNP

Started by chiara embaum, Mar 05, 2010, 03:18 PM

Previous topic - Next topic

chiara embaum

Schrik me wild : Als ik het zo eens bekijk kan ik dadelijk niet leven van het Vrij te Laten Bedrag als het WSNP traject inderdaad wordt ingezet...................

Is er recht op aanvullende bijstand ? Ik ontvang een IVA-uitkering.

De paniek zit me in de benen !!!!!!!!!!!!!!!!! :shock:

marco

Quote from: "chiara embaum"Schrik me wild : Als ik het zo eens bekijk kan ik dadelijk niet leven van het Vrij te Laten Bedrag als het WSNP traject inderdaad wordt ingezet...................

Is er recht op aanvullende bijstand ? Ik ontvang een IVA-uitkering.

De paniek zit me in de benen !!!!!!!!!!!!!!!!! :shock:

Nee er is volgens mij geen aanvullende bijstand. Vul de calculator en dan weet je het. Als je in de WSNP terecht komt zal het geen vetpot zijn gedurende een aantal jaren. Dit houdt in dat je goed met je beschikbare geld moet omgaan.

Zie ook : http://www.wsnp.rvr.org/index_vtlb.cfm?section=burger
Marco en Bianca

janirene

Als je een IVA uitkering hebt, kun je misschien eerder uit de WSNP komen, omdat dat inkomen nooit meer zal stijgen.

dreamsharing

Ik schrik ook van de berekening.. ???

Mijn berekening is totaal anders als van mijn contact persoon bij het BAC??

Doe ik iets verkeerds in het programma??

Er is nauwelijks wat in te vullen??En mijn vrijgesteld bedrag ligt ff 300,00 hoger als van het BAC??

Is er iemand die een klein proef berekeningetje voor mij kan doen??

Ik ben alleenstaand zonder kinderen.

ik ben 42jr oud

Ik verdien 1350,00 netto p/m
mijn huur is 575,00 en 45,00 service kosten dus totaal 620,00
mijn zorg is 114,00

Ik rijd ook een auto om mijn inkomen te kunnen verdienen ik maak 12000km per jaar.

meer inkomen heb ik niet....wel meer uitgaves maar die worden er niet bijgeteld /afgehaald

Ik hoop dat iemand mij even een berekening kan laten zien?

Alvast bedankt,

Dreamsharing

Buster

Hier kom ik op uit;

dreamsharing

Sorry maar ik wordt per 4wkn betaald.Dus ik zal iets hoger zitten per maand.

ik heb geen recht op toeslagen mijn Bruto salaris ligt rond de 29000,00 per jaar.

Mijn vaste lasten zijn zelfs nog iets hoger...1025,00 per maand het appartement waar ik sinds September woon is nogal riant en de Nuon heeft de energie kosten vast gezet op 150,00 p/mnd ik heb geen vergelijk??Mijn buren betalen zelfs veel meer en ik durf het niet naar beneden te laten zetten omdat ik dan bang ben dat ik eind van het jaar flink moet gaan bijbetalen.

Alle luxe is al opgezegd..de enige luxe die ik nog bezit is mijn internet - tv - mobiele telefoon daar ben ik per maand 60,00 voor kwijt.Voor de rest betaal ik alleen maar "vaste lasten"

Een andere baan overwogen??Ik heb voorheen altijd internationaal gereden en ben blij dat ik sinds een half jaar eindelijk iedere avond thuis ben en mijn eigen prakkie kan koken.

Ik heb in principe genoeg aan de dingen die ik nu bezit..ik wil alleen door het BAC niet nog verder in de problemen worden gebracht.

Hun zeggen we hoeven alleen maar te kijken naar je Huur en je zorgverzekering.Alle andere kosten zijn "luxe" uitgaves???

Zijn gemeentelijke belastingen en waterschaps belasting en tig andere belastingen LUXE???Dan zeg ik ze graag op..!!!

Voor ik door ben verwezen door de Gemeente bezat ik geen enkele verzekering gewoon een principe kwestie.Nu bezit ik de verzekeringen die door de Gemeente zijn voor geschreven en worden ze door het BAC als Luxe uitgaves omschreven???

Mijn hele situatie is gewoon weg krom...

Ik wil gewoon mijn schulden betalen maar ik wil ook gewoon mijn rest van de vaste lasten kunnen blijven betalen.

Volgens de berekening van het BAC mag ik 1183,36 over houden per maand.(auto kosten zijn nog niet meegerekend)

1183,36 - 1025 = 158,36 om van te leven..Tegen mij is er verteld dat er wettelijk 50,00 per week leef geld uitgekeerd word??

hieronder heb ik een klein stukje geplakt van de berekening met mijn gegevens wat kan ik hier nu uit opmaken???

==========   
Vrij te laten bedrag(en) 1.566,71   
Te behouden vakantiegeld berekend over 12 mnd. 551,81   
Totaal inkomen exclusief vakantiegeld 1.350,00

Gr.Dreamsharing

Buster

Beste Dreamsharing,

Wat even belangrijk is, is te weten in welk soort traject je zit.
Het minnelijk traject (zeg maar op een vriendelijke manier geschikt) gaat zonder rechter, eisers gaan akkoord met een bedrag en na 3 jaar krijgen ze dat bedrag dat ondertussen is opgespaard.
Jij krijt ondertussen

dreamsharing

Goedendag Buster,

Ehmm ik zit in nog geen enkel traject...De Gemeente heeft mijn zaak goedgekeurd en door verwezen naar het BAC.
Momenteel ligt er loonbeslag en krijg ik 1183,36 uitbetaald de rest gaat naar de deurwaarder.

Het BAC heeft mij laten weten dat het bedrag wat vrijgesteld is redelijk is en klopt??
Het BAC kan pas wat ondernemen als het beslag er vanaf is gehaald..daar wordt aan gewerkt.

Wat mij stoort is dat er gepraat wordt door het BAC over "luxe" uitgaves terwijl dit uitgaves zijn waar niemand onder uit komt...Waterschaps belasting - Gemeentelijke enz...Gas - water - verzekeringen.

Ik wil gewoon mijn werk kunnen blijven doen en mijn "kacheltje" brandend kunnen houden..En helaas kan dit niet van die 1183,36 daarom ben ik op zoek naar de juiste reken module.

Ik betaal echt wel het maximale wat ik zou kunnen missen..maar ik bezit geen luxe alles ben ik kwijt geraakt in 2007 en ik heb sinds 6 mnd pas weer een eigen onderkomen dat is ook de reden dat het zo lang heeft geduurd voor ik geaccepteerd ben voor de hulp.Niemand maar dan ook echt niemand helpt je als je geen vast woonadres hebt..(Ik praat dan over instanties.)

Uiteindelijk heb ik na lang doorzetten dit voor elkaar gekregen waar ik nu zit en ik wil hier ook blijven zitten...

Gr.Dreamsharing

Buster

Het is inderdaad rot als alles tegen zit.

En dat het er bij de schuldhulp af en toe hard aan toe gaat (in sommige gevallen onmenselijk) is helaas een feit.

Als je nog niet bij de rechter bent geweest voor een traject ben je aangemeld voor minnelijk, wat op zich, naar mijn idee, de beste regeling is en ik hoop ook voor je dat de eisers akkoord zullen gaan.

Iedere schuldhulp zal starten met het stabiliseren van de situatie.
Oftewel, (in jou geval) een vast adres, vast inkomen, en een financiële situatie waarbij er geen nieuwe schulden ontstaan.
Bij jou is dat lastig aangezien je door de hoogte van je inkomen geen huur toeslag krijgt, maar wel een behoorlijk hoge huur hebt.
Ook verdien je teveel on belastingen kwijt te kunnen schelden waardoor je overal het volle pond betaald.

Deze periode is nog voor dat de 120 dagen ingaan waarin ze de eisers gaan benaderen. Dat is de periode waar het voor veel mensen fout gaat, neem je eigen geval, of de talloze zaken die spelen in Rotterdam. Je bent onbeschermd, de incasso's gaan vrolijk door, maar de schuldhulp kan nog niks voor je doen omdat er nog steeds geen stabiliteit is.

Nog even over je VTLB, in die â,¬1183,36 is rekening gehouden met belastingen. Waar het hem in zit dat je niet uitkomt is je hoge huur. Ze gaan uit van een minimale huur van â,¬119 en daarna word het tot een bepaalde hoogte (ik weet even niet exact hoe hoog, maar ik dacht iets van â,¬450) rekening mee gehouden. In jou geval, â,¬620 zit ja daar dus â,¬170 boven waar geen rekening mee word gehouden. De auto houden ze idd geen rekening mee.

Dit heb ik net gevonden op http://www.rechtopschuldhulpverlening.nl/inhoud?pid=2583
Er zijn verschillende manieren om het Vrij te laten bedrag te berekenen. De meest voorkomende berekening is de Recofa-methode. In deze methode houdt u in principe 90% van de bijstandsnorm over. Dat bedrag kan worden verhoogd met:

* een arbeidstoeslag van 5%
    * een reserveringstoeslag van 5%
    * een bedrag voor bijzondere kosten zoals de ziektekostenverzekering

Uw gemeente mag ook een andere rekenmethode kiezen. Het Vrij te laten bedrag mag (ongeacht de rekenmethode) niet lager zijn dan de beslagvrije voet. De beslagvrije voet is ongeveer 90% van de voor u geldende bijstandsnorm.

Ter info; 90% van â,¬ 624,08 is â,¬ 561,67, daar zouden dan wel weer huur en zorgtoeslag bij opgeteld worden en dat je recht hebt op kwijtschelding van de gemeentebelastingen, als met al, kom je dan aardig in de buurt van het bedrag dat er nu voor je berekend is.

Simpel gezegd, wil een traject slagen zal er genoeg afgelost moeten kunnen worden. En als het er geen hogere inkomsten zijn dan blijft er 1 oplossing over; de lasten naar beneden.
Zoals ik al eerder zei is je huur erg hoog en ook het maandbedrag voor gas en licht wat ongetwijfeld realistisch zal zijn voor je huis, is met â,¬150 ongeveer â,¬70 hoger dan een gemiddeld 1 persoons huishouden kwijt zou zijn.  Door die kosten naar beneden te brengen levert dat weer vrijheid op voor bijvoorbeeld weekgeld en het behoud van internet en mobiele telefoon.

Ik snap dat dat een lastige dobber is.

dreamsharing

Goedendag Buster,

Iedereen heeft het maar over een hoge huur?Mijn eigenlijke huur is 575,00 en betaal 45 euro service kosten.
Ik woon in de Gemeente Rheden.
En de Nuon heeft mij via een standaard berekening de maandelijkse kosten berekend.Mijn appartement is 90m

marco

QuoteIk heb namelijk in 2003 mijn ex.vriendin uitgekocht en had de hypotheek op mijn naam staan toen heeft de SNS bank mij eigenlijk min of meer verplicht om een verzekering af te sluiten dat als er door wat voor omstandigheden ook ik zonder werk zou komen te zitten of arbeidsongeschikt zou worden ik toch ALLE vaste lasten zou kunnen blijven betalen.Mijn salaris uitkering zou namelijk aangevuld worden tot 100% dus waar zou ik me dan nog druk over maken toch???

Helaas toen ik aanspraak maakte op mijn verzekering bleken er toch nog HELE kleine lettertjes in de polis te hebben gestaan???Of te wel ik was verkeerd bezig geweest en hun hoefden niets uit te keren...

Een soort woekerpolis lijkt mij
Marco en Bianca

Buster

Hoi Dreamsharing,

Jeetje het is nogal een verhaal.

Ik kan me voorstellen dat je nu heel graag wil behouden wat je hebt opgebouwd.
Dat stil houden hebben wij ook gehad, achteraf bleek dan dat ze dat expres deden om alsnog het volle pond te kunnen eisen. Zo ging onze last van