Ons verhaal

Started by Buster, Feb 02, 2010, 01:14 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Hoi Turfje, in ons geval hebben we het de eerste 3 jaar geprobeerd zonder buffer en dat is ons duur komen te staan.

Ik zou zeggen minimaal

Turfje

Bedankt, dan gaan we sparen voor 3 of 4 maanden het bedrag wat we normaal per maand moeten aflossen.
De enigste toeslag die we hebben is de zorgtoeslag maar dat is 'n klein bedrag per maand.
Ik reken zelf in december altijd uit of hun bereking klopt van ons jaarinkomen.
Als ik zie dat ze te weinig gerekend hebben dan bel ik om dat bedrag wat omhoog te zetten zodat we
in ieder geval niet veel teveel krijgen. En teruggave van de belasting hebben we ook nooit.

Maar hoeveel het scheelt op de lengte van de hele lening als wij nu 50 gaan sparen dat weet ik niet hoe ik dat uit moet rekenen.Maakt ook niet uit, we gaan gewoon 50 sparen. ;)

Buster

De makkelijkste berekening is de totaal schuld delen door het aflosbedrag, wat daar uitkomt zijn het aantal maanden dat je ongeveer nog bezig ben (mits je het bedrag niet naar beneden moet schreven door verlies aan inkomsten)

Doe dan dezelfde berekening maar dan met 50 minder en dan heb je het verschil.
Het verschil tussen je oren is vele malen groter.

Buster

Zat nog even te bedenken,.. om je een voorbeeld te geven.

In ons oude huurhuis hadden we totaal vaste lasten van
Huur
Gas licht
Water
Zorg verzekering
Wegen belasting
Gemeente belasting
Autoverzekering
Waterschap
Internet/TV/Telefoon
Mobiel
Boodschappen
Benzine geld
Totaal;                  

Libra

Ik vind dat sparen dmv jezelf als schuldeiser mee te rekenen een fantastisch plan!
Zou het zelf ook heel graag doen, alleen ben ik niet bij machte zelf het traject te doen vanwege de hoogte van de schulden.
Ik heb mezelf, net als jij in het begin, op de maximale aflossingscapaciteit gezet om toch nog maar zoveel mogelijk weg te werken.
Hiervoor heb ik uiteraard met sommigen afspraken gemaakt en voor zolang het duurt wil ik me daar dan ook echt aan houden.

Straks als ik in het traject zit (welke dan ook), ga ik proberen nog geld over te houden van mijn weekbudget. Al is het dan misschien maar inderdaad 5 euro per maand, het is beter als niets.

Buster

Libra, als er ruimte is in het traject (welke van de twee dan ook) word er vaak een potje voor je aangemaakt. Lukt dat niet, dan moet je er idd zelf voor zorgen.

Er zijn een aantal zaken waardoor er extra inkomsten vrij kunnen komen; geld uit overuren, belasting teruggaven, vakantietoeslag, eindejaarsuitkering, kwijtschelding gemeentebelasting (dus lasten vermindering) Wat helaas wel vaak gebeurt is dat de jaaropgaves niet goed worden nagerekend op fouten, daardoor een foutieve aanslag word ingevuld en je 3 jaar na dato een verrekening krijgt. Vaak is je traject dan al afgelopen en sta je voor een nare verassing.

Hou er dus rekening mee dat je de belastingdienst nooit voor lief neemt maar pas gerust bent met een definitieve uitslag.

Turfje

Quote from: Buster on Aug 12, 2012, 08:38 PM
De makkelijkste berekening is de totaal schuld delen door het aflosbedrag, wat daar uitkomt zijn het aantal maanden dat je ongeveer nog bezig ben (mits je het bedrag niet naar beneden moet schreven door verlies aan inkomsten)

Doe dan dezelfde berekening maar dan met 50 minder en dan heb je het verschil.
Het verschil tussen je oren is vele malen groter.

Bedankt. Ik heb het even berekend, dat zou 6 maanden verschil zijn als ik het goed heb.
Ga ik over nadenken. Zes maanden verschil is nog wel heel wat.
En het is inderdaad nog afwachten of we datzelfde bedrag wel kunnen blijven aflossen.

Buster

Ok, nu we bevallen zijn is het straks tijd voor de volgende stap in het verhaal.

Ik heb nu nog recht op WW tot 1 november met 100% en daarna nog 13 weken 70%.
Met die 70% word het krap aan, haalbaar maar krap.
Manlief heeft nog recht op WW tot 2014, maar gaat natuurlijk het liefst zo snel mogelijk weer aan de slag. Tot nu toe krijgt hij niet eens antwoord op zijn gerichte sollicitaties, en op de open sollicitaties zo nu en dan een afwijzing.

De belastingdienst (waarvan ik altijd roep; kijk uit, let op, reken je niet rijk) heeft in haar wijsheid besloten dat we nog

Libra

Ik ben echt heel erg blij voor je Buster dat je nu die opleiding kunt gaan doen!!
En ja, schuldhulpverlener is helaas "booming business", dus je zou nog weleens veel sneller werk kunnen hebben dan je nu misschien verwacht.

De molens van de instanties: ppffffff......je zou er soms inderdaad moedeloos van worden!
En dan vraag ik mezelf weleens af: hoe kunnen die mensen gewoon om 5 uur (ofzo) hun computer afsluiten, rustig naar huis gaan, 's avonds nadat ze hun buikjes rond gegeten hebben de tv aanzetten om vervolgens rustig in hun bedjes te stappen en heerlijk te slapen, terwijl ze hun werk niet af hebben of niet goed hebben gedaan ??? ???
Is dat misschien zo omdat ze zelf geen schuldenproblemen hebben en zich daardoor niet kunnen voorstellen wat die laksheid of onwetendheid betekent voor die mensen die van hun werkzaamheden afhankelijk zijn?

Maar goed, misschien ben ik wel te sociaal voelend of een dromer die nog altijd gelooft dat een "betere" wereld tot de mogelijkheden behoort.

Zo..... ??? hoe ben ik hier zo opeens opgekomen ::)
O ja, door bij jou te lezen hoe jij en wij telkens weer van het kastje naar de muur gestuurd worden en eigenlijk nog niet eens meer voor onze rechten op te komen, omdat het toch vechten tegen de bierkaai is.
Zoals je zelf al zei: "Ja zeggen, niet mee in discussie gaan en heel diep zuchten nadat je hebt opgehangen. Het is niet anders."
Maar eigenlijk is het te gek voor woorden!!

Sterkte met de keuzes die jullie straks weer moeten maken.
Heel veel liefs

Vlinder307

Lieve Buster,

Alle cijfertjes hier gaan mij op dit moment even voor bij maar lees ik het goed dat je bevallen bent?

(eerst zeker weten dan feliciteren.. :P)

Liefs Vlinder

Buster

Hoi Vlinder,

Vrijdag zijn we bevallen van een prachtige en gezonde dochter, 3700 gram en 50 cm.
Na en olifantendracht  ;D van 41 weken en 2 dagen.

Buster

Libra,

Ik vecht nog steeds voor rechten hoor hahaha, aard van het beestje, maar ik bedenk me wel 10 keer of het zoden aan de dijk zet.

Over een paar weken heb ik weer wat meer tijd en ga ik ruzie zoeken met onze zorgverzekerings maatschappij, die vind het nodig om me, in mijn kraamtijd tot 4 keer toe te bellen en mailtjes te sturen voor het BSN nummer van onze gloednieuwe dochter.

Als ik ze dan vertel dat ze nog geen week oud is, dus nog geen BSN heeft en verzoek of ze nu aub willen ophouden met bellen krijg ik een beledigd mailtje terug dat ik toch zeker degeen was die haar had aangemeld met incomplete gegevens en bij hoog en laag volhouden dat ze maar een keer hadden gebeld.

Kijk, en DAAR zet ik dan mn hormonen voor in, stelletje,... ik betaal

Libra

Hahahahaha

You rock Buster!!!
Maak zeker nog maar even lekker ge(mis)bruik van die hormonen! ;D ;D

Het is wel heel herkenbaar hoor.
Jij (en wij) zijn allemaal betalende klanten, maar die maatschappijen doen tegenwoordig allemaal alsof wij blij mogen zijn dat we klant bij hen zijn, in plaats van omgekeerd.

Waar is toch de tijd gebleven dat je als klant "koning" was? ::)

Buster

Totaalstand na betalingen september

Buster

Oja en dit plaatje moest ik gewoon met jullie delen!