Studieschulden lopen op

Started by marco, Feb 01, 2010, 07:34 AM

Previous topic - Next topic

marco

UTRECHT (AFN) -  Studenten lenen steeds meer en steeds vaker. De studieschuld die zij aan het einde van hun studie hebben opgebouwd, loopt dan ook op. Dit blijkt uit onderzoek naar het leengedrag van studenten van het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud).

Bijna de helft van de studenten leent en gemiddeld 400 euro per maand, blijkt uit het onderzoek. Van de eerstejaarsstudenten heeft een kwart al een rentedragende lening aangevraagd en maakt een op de drie gebruik van het krediet voor collegegeld. Een eerstejaars leent gemiddeld 320 euro per maand en heeft na vier jaar een schuld van minimaal 15.360 euro. Daar komt de rente dan nog bij. De gemiddelde schuld van studenten die in 2008 hun studie be
Marco en Bianca

marco

AMSTERDAM -  Studenten die meer lenen dan alleen de basisbeurs, bouwen zulke enorme studieschulden op dat ze bij het Bureau Krediet Registratie aangemeld moeten worden.

Dat zegt het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud), dat vindt dat de schulden - gemiddeld 12.500 euro - van de jongste generatie afgestudeerden uit de klauwen lopen. Het Nibud wordt hierin gesteund door de Nederlandse Vereniging van Banken, hypotheekverstrekkers en de BKR zelf.

Een BKR-registratie kan echter verstrekkende negatieve gevolgen hebben voor studenten bij bijvoorbeeld het kopen van een woning, het afsluiten van een telefoonabonnement of het aanschaffen van een auto op afbetaling.

De BKR zou gaan gelden voor zeker 131.000 van de 650.000 studenten:
Marco en Bianca

Buster

Nou, gewoon het onderwijs gratis maken, lijkt me de ideale oplossing!

marco

Quote from: "Buster"Nou, gewoon het onderwijs gratis maken, lijkt me de ideale oplossing!

Dit zou een goed idee zijn, maar om dit te betalen gaan wij meer belasting betalen. (Dus dan betaal je het nog steeds zelf............)
Marco en Bianca

Buster

Ja, net als voor de uitkeringen, de wao en de aow.
We zijn een zorg staat of niet hoor.
Openbaar vervoer zou ook gratis moeten worden.

Ik geloof best in survival of the fitest maar niet in survival of the richest