Energietips

Started by puntjeopdei, May 22, 2009, 01:30 PM

Previous topic - Next topic

puntjeopdei

Ga na of een dubbeltariefmeter wat voor je is. In de weekeinden, in de avond/nachturen en op feestdagen, is het stroomverbuik goedkoper.

Vervang je gloeilampen voor spaarlampen. (hoeft natuurlijk niet in 1 keer, dat is niet te doen omdat spaarlampen in aanschaf best prijzig zijn). Neem vertrek voor vertrek.
Dicht alle gaten en kieren in de woning. Zo tocht het niet.
Zet, na de winter, je thermostaat op 10. S winters ook niet te hoog: een graadje lager dan je gewend bent. En saonds op 15 graden. Trek bij onbehaaglijk gevoel eerst een warme trui/vest aan. Een paar waxinelichtjes branden savonds, is niet alleen gezellig, je kamer wordt er meteen 1 of 2 graden warmer van. Zet een uur voordat je je naar bed gaat de verwarming lager. Sluit gordijnen als je die hebt, de warmte slaat dan niet weg tegen de koude ramen.

Droog je was op een lijn, een droger 2maal per dag gebruiken kost je per jaar +_800 euro.
Die handdoek, die je gebruikt na het douchen, is echt niet vuil als je het in de wasmand gooit, hang hem over een handdoekenstang en gebruik hem voor een 2e keer.

Laat geen apparaten stand-by staan en haal alle opladers uit de stopcontacten.
Laat geen lampen branden in vertrekken waar je niet bent.
Lucht je huis overdag voldoende: vocht kan dan je woning verlaten en droge lucht warmt eerder op.

marco

Wij hebben stadsverwarming.  Om hierop te besparen, kun je de de toe en afvoerkranen van de stadsverwarming dichtdraaien. Wij draaien deze dicht van midden april tot begin oktober. De meter tikt niet meer door! M.a.w. geen sluipverbruik!
Marco en Bianca

JackenFleur

Wij hebben als we er niet zijn, de centrale verwarming op 16 graden en
als we thuis zijn draaien we hem op 18 graden. ('s nachts ook 16)

Bij kou (door te lang stil zitten) doen we zo'n groot fleece vest aan.

Als energieleverancier hebben we Essent, betaal voor gas en elektra
iedere maand 90 euro en ik krijg altijd wat terug aan het einde van het jaar.

LEKKUR!!  :o

marco

Wij zijn wat meer kwijt. Aan energie 95 euro en nuon stadsverwarming 72 euro per maand.
Marco en Bianca

sacredfour

Spaarlampen? Ik heb pasgeleden een grote hoeveelheid oude gloeilampen voor een heel goed prijsje op de kop kunnen tikken.
Wat we vergeten als we spaarlampen gaan vergelijken met gloeilampen, is dat de
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

gewoon

Hoi
Sacredfour ben het wel met je eens over de lampen, heb een oude bouw lamp die ik niet weg doe, mocht de kachel er mee ophouden dan gaat deze aan onder salontafel en zit ik toch warm bij.
En met spaar lampen word maar een halve waarheid gegeven over de levens duur, ze gaan wel langer mee maar ze gaan onregelmatiger branden of zelfs flikkeren wat naar is.
Ook die Leds die nu te koop zijn geld dat de licht opbrengs langzaam terug loopt.

Wel is het zo dat met elekra verwarmen, pijnlijk duurder is dan gas. Van mijn lampen maak ik gebruik door dat het plavond warm wordt in de voorkamer precies daar boven de slaapkamer is, en het lijkt wel vloer verwarming.

gewoon

Nog iets over tips

Er word veel gedaan aan isoleren van woningen maar er zijn ook goude oude, bijvoorbeeld moet je kast ruimte hebben voor opslag dan kun je ook je geld gebruiken voor een leuke verhoogde vloer, kan de termo echt naar beneden gezet worden, een kast die zich zelf terug verdient.

Ook een goude oude, is waar zijn die leuke kamer afscheiden gebleven van vroeger, bij mij is het 10 graden kouder in de achter kamer bij voorst dan in de voor kamer.

Heb deze winter bouw folie gehangen in de gang kost niks, maar was de enige in de straat waar ijs op de voor deur stond das mooi verdient.

Gewoon

Buster

Heel simpel en kost niks aan investeringen;

Loop je de kamer uit, lamp uit.
Hou de deuren in huis dicht.
Zet alleen die verwarmingselementen aan van de kamers waar je verblijft.
's Nachts de verwarming uit, niet 2 graden lager, gewoon uit.

Zo staan in ons huis alleen de elementen in de woonkamer aan.
De rest van het huis word door de buren aardig warm gehouden.
Door de deur dicht te houden naar de gang verdwijnt er ook geen warmte.
Wij zijn voor een flatwoning, 2 slaapkamers en 3 personen

gewoon

Hoi

Heb net een energie meter gekocht om zelf al mijn elektra te kontroleren op verbruik.

Kosten 24,95 plus verzending

Eerste wat ik ga doen is de koelkast, ik heb een erg mooie grote koelkast, en ben benieuwd wat het verschil is in gebruik bij 2  4  6  of 8 graden koelen.
Ook heb ik het idee om de vriesladen die ik niet gebruik vol te leggen met piepschuim, tevens de deur van de koelkast die ook altijd leeg is te voorzien van 10 cm dik piepschuim het isoleerd, maar maakt ook het te koelen volume veel kleiner

Laat later weten waneer ik die 24,95 terug verdient heb.

Gewoon

Buster

Hoi Gewoon, jeetje wat een handig apparaat!

Waar ik dan nieuwsgierig naar ben is hoelang je je eten goed kan bewaren.
Melk, groente dat soort dingen.
Wij merken hier namelijk als we 2 keer per week boodschappen halen we al een stuk duurder uit zijn dan bij een keer naar de supermarkt. Op een budget van

gewoon

hoi

Buster

Ga ik over na denken hoe dat zit met het vers houden & temperatuur.

En het is inderdaad een handige meter gewoon in het stopcontakt de dan de stekker er weer in doen, maakt ook keuze,s verantwoord als ik testen lees over energie zuinig witgoed dan kan ik dat naast het gebruik leggen van het mormel die nu mijn kleren wast.

Enz.

Nog even ter afsluiting Nuon adverteert met E manager, kosten 149,00 plus als je per apperaat wil meten komt er nog eens 29,95 bij is een stuk duurder dan mijn zelf gezochte meter.

Izz6

Nuon heeft nu 1 gratis bij een 3 jarig contract..