Budgetteren

Started by peter, May 04, 2009, 11:59 AM

Previous topic - Next topic

marco

Quote from: "peter"
Quote from: "puntjeopdei"Wat is er mis met de "ouderwetse" manier? Een dik, goedkoop schrift (met harde kaft) van de action volstaat toch prima? Zo doe ik het al een paar jaar. E
Marco en Bianca

Chrissie

Mijn programma bevatte fouten en ik had steeds gedacht dat het door mijn oude pc kwam omdat deze steeds uitviel daardoor hield ik het ook steeds in een schrift bij zodat ik de controle bleef houden. Nu heb ik een andere pc maar het programma bleef dezelfde kuren houden en ik kan geen vragen meer stellen aan het Nibud omdat ze  cashflow nu aanraden.

Maar mij bevalt het in het schrift prima, ik doe precies hetzelfde als het programma Geldmanager en de maandelijkse begroting en jaarplanning doe ik in Excel.  Ik heb nu 3 schriften, 1 voor de betaalrekening,1 voor de huishoudrekening en 1 voor de spaarrekening. Zo houdt ik prima overzicht.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Ik ben eigenlijk nooit begonnen aan budget programma's. Doe alles liever met de hand.

I Luv My Rekenmachine!  ;D

Heb inmiddels ook een vast lijstje van de vaste lasten (scheelt weer uitrekenen elke maand)
En in mn agenda hou ik bij wat er al is afgeschreven, zo weet ik precies wat er nog komen gaat.

Wat betreft de bankafschriften, ik print om de zoveel tijd alles uit wat ik heb afbetaald aan de eisers en alle verkeer van en naar mijn ouders De rest heb ik nagenoeg niet nodig.
Heb ik het wel nodig en het valt buiten het op te vragen tijdsbestek (1 jaar geloof ik) dan kan ik het alsnog met de hand opvragen tegen betaling van ik geloof een postzegel.

Chrissie

Ook een goede tip van die agenda!

Zelf print ik de maandbegroting (jan t/m dec) over het hele jaar uit en streep daarop weg welke rekening(en) zijn geweest. Schrijf in mijn schrift de datum voor de desbetreffende rekening en als hij betaald is zet ik achter de rekening een (V) van voldaan en het afschrift nummer erachter. Ik krijg nog standaard 1 keer in de maand een bankafschrift en hoef ze gelukkig nog niet uit te printen.

Mijn jaarplanning is precies hetzelfde alleen daar zie ik sneller wat ik over het jaar overhoudt of te kort kom en kan dus sneller alles aanpassen. In het begin begreep ik er geen snars van maar nu vind ik het ideaal.

peter

Met een schriftje is nog steeds niks mis. Het werk hetzelfde als zo'n programma, alleen je moet het opschrijven. Het belangrijkste is dat je overzicht hebt en je er goed bij voelt.
Peter
Administrator Forum

Chrissie

Je hebt gelijk Peter, en hoe je het doet (computer of schrift) dat maakt niet uit een ieder doet het op zijn eigen manier goed.

Peet

Sinds een paar weken gebruiken wij een map, want als ze de laptop meenemen dan ben ik alles kwijt.

Jo75

Ik schrijf ook alles op.
Iedere maand voor het inkomen binnenkomt schrijf ik alle lasten voor de komende maand op.
Dan weet ik ook precies wat ik aan contant geld moet halen.

burningspirit

Vanmiddag tijdens gesprek opnieuw geattendeerd op 'budgetteren'....!
Ik denk nog steeds dat ieder zijn/haar eigen budget moet inrichten.
Elke situatie is anders. Inkomen en uitgaven zijn erg persoonlijk.
Mijn plan: een budget schrift inrichten dat zelfs de kids hier kunnen begrijpen.
In één oogopslag kunnen zien wat officieel er in komt en wat noodzakelijkerwijs er uit moet.
Sub groepje maken van de uitgaven die afvallen als het werkelijk moeilijk en krap wordt.
Elke keer als de bedragen veranderen ga ik de basis gebruiken, opnieuw opschrijven en uitrekenen.
Ik doe het al ruim een jaar zo, alleen op losse bladen, maar ik ben dus nu van plan het in een schrift te gaan doen. Dan hoef ik dat schrift maar te pakken en dan weet iedereen meteen weer wat er wel en wat er niet (meer) kan. Lekker helder lijkt me dat.  8)
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Libra

Quote from: burningspirit on Jan 08, 2014, 02:14 AM
Vanmiddag tijdens gesprek opnieuw geattendeerd op 'budgetteren'....!
Ik denk nog steeds dat ieder zijn/haar eigen budget moet inrichten.
Elke situatie is anders. Inkomen en uitgaven zijn erg persoonlijk.

Hoezeer ik zelf ook een voorstander ben van "je eigen koers varen", is het helaas wel zo dat de schuldhulpverlening en (eventueel) in een later stadium door de rechter bij een aanvraag WSNP, er wél gekeken wordt of je echt op je Beslagvrije Voet of (in een minnelijk traject) op je VTLB leeft/geleefd hebt.
Dat deze inderdaad voor iedereen weer anders is klopt inderdaad.

En hoe zuur ook, als je op 1 van de 2 moet leven blijft er eigenlijk geen tot weinig ruimte over voor sub groepjes.
Tenminste niet als je ook een buffer opbouwt, die eigenlijk ook beschouwd dient te worden als een vaste maandelijkse last.
Want voor iedere schuldenaar geldt (en het maakt niets uit of je in een traject zit of het zelf doet) dat de nachtmerrie kompleet is op het moment dat je gekonfronteerd wordt met calamiteiten zoals, bijvoorbeeld, een wasautomaat die stukgaat.
Die buffer helpt je dan ook te "overleven", want zeker in een traject mag je absoluut géén nieuwe schulden maken!!

Budgetteren komt er dus eigenlijk op neer dat het een heel straks maandelijks schema is van de inkomsten en de vaste uitgaven en dat je daar niet vanaf wijkt.
Zelfs als je rekeningen per kwartaal, halfjaarlijks of jaarlijks betaald, zou je in principe deze mee moeten nemen in je maandbudget en dat geld reserveren totdat de betreffende rekening in de bus valt en betaald moet worden.
Op die manier krijg je namelijk geen fluctuatie in je budget en kom je ook niet voor onverwachte, zeer onaangename verrassingen te staan!
Hetzelfde geldt voor het huishoudbudget. Standaard 4.5 weken rekenen, zodat je aan het einde van het jaar wel gewoon uitkomt. En ook hier geldt dat als de maand 4 weken heeft de resterende halve week reserveren voor de maanden dat een maand 5 weken heeft.

Het is niet echt moeilijk als je de ervaring eenmaal hebt.
Het is soms wel lastig. :)
En dat zal zeker zo zijn als je nog thuiswonende kinderen hebt, of als er uitverkoop is. ;)

burningspirit

Even nog een paar vraagjes
Begrijp ik goed dat ik moet uitgaan van de Beslagvrije voet om te weten wat ik te besteden heb? En als we in een minnelijk traject zitten is de VLTB de basis? En ook VLTB bij WSNP?
En : is er verschil tussen Beslagvrije voet en VLTB?
Zo ja, wat is dan het verschil?
Dus ik kan niet uitgaan van (95-90% van) bijstandsniveau?
Ik voel me een beetje een baby op dit gebied, maar ik heb wel in de gaten dat wij, in aanloop naar schuldregeling, de puntjes op de i moeten gaan zetten.

Overigens bedoelde ik met subgroepjes ook juist die dingen die we dus eigenlijk niet kunnen, als we op dat bestaansminimum zitten. Ik wil ze er wel op vermelden, om aan de kinderen te kunnen uitleggen dat sommige dingen gewoon niet kunnen. Mijn ervaring die ik vroeger had, was dat mijn moeder altijd alles geheim hield en mijn vader grijze haren kreeg omdattie niet wist waar het geld bleef. Ik begreep er als kind niks van en heb heel veel moeite gehad om mijn eigen financiën op orde te krijgen. Ik wil dat anders doen. Ik wil dat kinderen begrijpen waar we mee bezig zijn, maar ik moet het natuurlijk wel op een heldere manier laten zien.

Hebben jullie nog tips voor me?  :)

Buster

QuoteDe beslagvrije voet

De beslagvrije voet wordt als berekening gebruikt bij loonbeslag, of als er verrekeningen plaatsvinden bij een uitkering. En is niet bedoeld voor een langdurige situatie.
Om de voet goed uit te rekenen is meer informatie nodig dan alleen de hoogte van het loon of de uitkering.
Daarom is het belangrijk dat u zelf de gegevens invult die een instantie of Gerechtsdeurwaarder nodig heeft om de berekening te maken. Een foute berekening werkt namelijk altijd in uw nadeel.
- gezinssamenstelling (partner, kinderen, zelfstandig wonend?)
- inkomen waar beslag op wordt gelegd
- extra inkomen
- inkomen partner
- hoogte v.d. huur
- service kosten
- huur toeslag
- kosten zorgpremie
- zorg toeslag

Aan de hand van deze gegevens kan er een goede berekening worden gemaakt.
Onder extra inkomen valt; pensioen, partneralimentatie, kinderalimentatie, voorlopige teruggaaf heffingskortingen, vakantiegeld, 13e maand.

Inkomsten waar geen beslag op gelegd mag worden, tenzij de schuldeiser direct iets met de toeslag te maken heeft zijn; bijzondere bijstand, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinder(opvang)toeslag, kinderbijslag, onkostenvergoeding bij ambtenaren, persoonsgebonden budget, extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA, studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten, overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW, tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, extra tegemoetkoming AOW en ANW.

De beslagvrije voet is bedoelt als minimum, om van te leven. Het is niet gebruikelijk dat u van dit minimum andere schuldeisers blijft aflossen. Van dit minimum zou u de volgende posten moeten kunnen betalen;
- huur
- energie/gas
- water
- zorgpremie
- gemeentebelastingen
- boodschappen
Het restant is te besteden afhankelijk van uw gezinssituatie.

VTLB (Vrij Te Laten Bedrag)

Ook dit is een berekening voor een minimaal inkomen. Hij wordt uitgerekend volgens de Recofa methode en wordt gebruikt tijdens een traject. (via de gemeente het minnelijke traject, of de rechter WSNP traject) De berekening gebeurt door de bewindvoerder en hij of zij bepaalt welke posten er worden berekent en met hoeveel. Het begint bij de beslagvrije voet en daarbij zijn er een aantal bijtellingen zoals een reservering voor het eigen risico, of als u werkt een arbeidstoeslag. Een traject duurt minimaal 36 maanden en deze periode wordt te lang gevonden om van de beslagvrije voet te moeten rondkomen.

http://schuldenaflossen.wordpress.com/2013/12/07/beslagvrije-voet-vs-vtlb/

Burningspirit, omdat een bewindvoerder bepaald welke posten wel of niet worden toegekend en met hoeveel heeft het geen zin om een VTLB berekening te maken.
Over het algemeen geldt dat een VTLB nooit lager is dan de beslagvrije voet, daar kun je dus het beste vanuit gaan. Als het meezit valt een VTLB iets hoger uit dan de beslagvrije voet.

Wat een goed idee trouwens om je kinderen zo te betrekken, dat haalt het magische er een beetje af. 

burningspirit

het wordt langzaam duidelijker
als het goed is heb ik de BV nu uitgerekend voor ons voor 2014
90% WWB-norm incl. VT (wat is VT??) + verhoging i.v.m. premie ZV + verhoging i.v.m. woonkosten.
Kan ik nu dat bedrag aanhouden en berekenen of ik daarvan in ons geval de
- huur
- energie/gas
- water
- zorgpremie
- gemeentebelastingen (zijn trouwens kwijtgescholden)
- boodschappen
kan betalen?

En dat dan wat overblijft je afloscapaciteit zou zijn? En moet dat dan minimaal 100 euro per maand zijn als je een minnelijk traject wilt laten slagen? (buiten dat alle schuldeisers met het minnelijk traject accoord moeten gaan)

Of begrijp ik dan nog iets helemaal verkeerd?

en nog een vraagje: vanmiddag werd me door een hulpverleenster gezegd dat de huur van de garage af gaat van het leef geld, dus een soort luxe is, die niet verder meegnomen wordt in de andere berekeningen, net als bijv. nog niet opzegbare abonnementen op mobiel enz. Dus kosten die je hebt, die boven je budget gaan, maar die (tijdelijk) niet te vermijden zijn.

Weet je? Ik heb het gevoel vaak dat ik hele domme vragen stel, maar ik ben nu gemotiveerd om te gaan budgetteren, niets meer aan het toeval over te laten, dus ik wil dat graag leren.

Buster

VT is Vakantie Toeslag

Heb je de berekening ingevuld bij schuldinfo.nl?
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Dat bedrag wat eruit komt is je startpunt daarboven op komen bijzondere bijstand, huurtoeslag, zorgtoeslag, kinder(opvang)toeslag, kinderbijslag, onkostenvergoeding bij ambtenaren, persoonsgebonden budget, extra verhoging arbeidsongeschiktheidsuitkering Wajong, WAO, WIA, studiefinanciering en tegemoetkoming studiekosten, overlijdens uitkering bij; ANW, AOW, TW, Wajong, WAO, WIA, ZW, tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten, extra tegemoetkoming AOW en ANW.

Dat opgetelde bedrag is je budget waarvan je minimaal 
- huur
- energie/gas
- water
- zorgpremie
- gemeentebelastingen (zijn trouwens kwijtgescholden)
- boodschappen
kunt betalen, als er iets overblijft kun je denken aan telefoon/internet of andere zaken, dat ligt aan je situatie.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Wat je overhoud als afloscapaciteit hoeft niet perse â,¬100 te zijn, er moet wel IETS overblijven.
Alles wat niet onder een budget valt moet idd uit je leefgeld betaald worden.
Je stelt geen domme vragen, je wil gewoon informatie, zou ik ook willen in jouw geval ;) 

burningspirit

Thanks Buster! Ik heb uit de losse pols een berekening gemaakt maar ga nog het formulier invullen om het precies te berekenen. Daarna kan ik verder gaan met mijn rekenarij. Zodat ik 30 januari (volgende afspraak) goed beslagen ten ijs kom. Ik heb er nu al zin in, Gek toch, het is zoals iemand anders al zei: krijg ik er misschien nog lol in ook.  ;D Budgetteren.... tjonge, dat had ik nou helemaal niet van mezelf gedacht dat ik dat nog leuk zou vinden ook.  8)