Budgetteren

Started by peter, May 04, 2009, 11:59 AM

Previous topic - Next topic

peter

Als je gaat budgetteren maak je in een aantal stappen een overzicht van je inkomen en uitgaven. Hierdoor krijg je overzicht in je financiele mogelijkheden en of onmogelijkheden.

Stap 1 is het verzamelen van je inkomen per maand gedurende het jaar. Hierin meegenomen, vakantiegeld en een eventuele 13e maand.

Stap 2 is het verzamelen van de kosten per maand gedurende het jaar. Hierin moet je de echte kosten nemen. Voorbeeld boodschappen, met 100 euro voor 4 personen per maand is niet echt rieel. Voer alle kosten op.

Stap 3 is verdeeld over 12 maanden te kijken wat je overhoud per maand.
Peter
Administrator Forum

wilma

Heb je hiervoor geen programma??

peter

Budgettering
Om te beoordelen of je woonwensen te realiseren zijn, heb je inzicht nodig in je inkomsten- en uitgavenpatroon. Houd daarom een maand lang al je inkomsten en uitgaven bij. Reken niet-maandelijkse inkomsten en uitgaven terug naar maandbedragen.

In het budgetteringsschema tref je een overzicht aan van de voornaamste uitgavenposten. Gebruik het schema om je uitgaven bij te houden.

Budgetteringsschema
Vaste lasten

Huur / hypotheek
Gas / water / elektra
Heffingen (OZB, rioolrecht, etc.)
Verzekeringen
Contributies / abonnementen
Telefoon
Vervoer
Studiekosten
...
Huishoudelijke uitgaven

Voeding
Persoonlijke verzorging
Huisdieren
...
Reserveringen

Vakantie
Onderhoud huis en tuin
Kleding en schoenen
Meubels en apparatuur
...

QuoteNIBUD
Een handig hulpmiddel bij het budgetteren van je uitgaven en inkomsten is het NIBUD Budgetsjabloon. Deze wordt als standaard sjabloon meegeleverd met de Nederlandse versie van MS Excel.

Met dit programma kun je financiele mogelijkheden goed in kaart brengen. Je moet hem wel eerlijk vullen, maak de situatie niet te rooskleurig. Niet elke bezuining, wordt direct in geld om gezet. Bijvoorbeeld, kosten voor telefoon abonement, met een bepaalde looptijd.

Blijf altijd eerlijk naar jezelf.

Geef ons terugkoppeling m.b.t. dit programma!
Peter
Administrator Forum

wilma

Bedankt, het ziet er bruikbaar uit. Ik neem morgen de tijd om hem in te vullen. Vandaag heb ik geen zin er meer in.... :roll:  :roll:

marco

Quote from: "wilma"Bedankt, het ziet er bruikbaar uit. Ik neem morgen de tijd om hem in te vullen. Vandaag heb ik geen zin er meer in.... :roll:  :roll:

Het is bruikbaar, ik heb deze in begin gebruikt. Met het NIDUB programma maak je alleen een begroting. Voor een start is het goed, je maak zo je budget voor kosten en uitgaven zichtbaar. Maar wat belangrijk is (Om uit de schulden te komen) dat je de werkelijke kosten en opbrengsten zichtbaar maakt!
Marco en Bianca

Stil-verdriet

Wij gaan ook de tijd nemen om deze te vullen, maar ik ben bang voor de uitkomst.

jan

Quote from: "Stil-verdriet"Wij gaan ook de tijd nemen om deze te vullen, maar ik ben bang voor de uitkomst.

Je moet dit niet uitstellen, maar gewoon invullen. Vul hem niet te rooskleurig in !
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

marco

Quote from: "Stil-verdriet"Wij gaan ook de tijd nemen om deze te vullen, maar ik ben bang voor de uitkomst.

Van de uitkomst kan je leren. Op grond van de uitkomst kan je gaan besparen. Wat ik mis aan het programma zijn de werkelijke kosten per maand.
Marco en Bianca

wilma

Ik heb deze ook ingevuld, was wel even puzzelen. Ik kom een aantal maanden structureel geld tekort en ik hou een aantal maanden over. Dus zal ik moeten gaan reserveren voor de slechte maanden.

pltzak

Het kan toch niet zo moeilijk zijn deze spreadsheet om te buigen naar een kostenbeheersings programma.

Stil-verdriet

Is DAVILEX een goed programma ?

Dick

Quote from: "Stil-verdriet"Is DAVILEX een goed programma ?

Ja, dit is een goed programma, je mag het zelfs een maand vrij proberen:

http://www.davilexbusiness.nl/Home/Cons ... eLuxe.aspx
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

jan

Quote from: "Dick"
Quote from: "Stil-verdriet"Is DAVILEX een goed programma ?

Ja, dit is een goed programma, je mag het zelfs een maand vrij proberen:

http://www.davilexbusiness.nl/Home/Cons ... eLuxe.aspx

De kosten zijn
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

puntjeopdei

Wat is er mis met de "ouderwetse" manier? Een dik, goedkoop schrift (met harde kaft) van de action volstaat toch prima? Zo doe ik het al een paar jaar. E

peter

Quote from: "puntjeopdei"Wat is er mis met de "ouderwetse" manier? Een dik, goedkoop schrift (met harde kaft) van de action volstaat toch prima? Zo doe ik het al een paar jaar. E
Peter
Administrator Forum