Ook wij willen graag schuldenvrij

Started by Noenie, Aug 19, 2009, 03:57 PM

Previous topic - Next topic

Noenie

Op zoek naar een oplossing voor onze schulden kwam ik op dit forum terecht. Al heel veel jaren hebben wij schulden die iedere keer een beetje hoger werden. Op dit moment is het redelijk stabiel maar ze moeten naar beneden  en op den duur helemaal weg. Het laatste jaar is ons inkomen soms hoger als de uitgaven maar dan laten  die ons we ons toch weer verleiden toch uitgaven die we niet moeten doen. Verder is ons inkomen geen enkele maand gelijk, daar zit soms 300 euro verschil in.
Wat ik me afvraag is wat een redelijke tijdslimiet is om het bedrag op nul te krijgen. We hebben een schuld van ca. 22000 euro aan roodstaan, kleine lening, creditcards. Verder nog een lening van 19000 euro maar daar is ook een groot gedeelte van gebruikt voor de verbouwing van de woning. Die laatste lening vind ik ook niet zo'n probleem want die is qua rente niet zo hoog. Het gaat om de andere bedragen waardoor er heel veel geld opgeslokt word aan rente en de aflossing miniem is.

Noenie

peter

Welkom,

Je bent niet de enige met schulden. Wij hebben ook schulden gehad en zij er op eigen kracht uitgekomen. Voor 20000 euro moet je toch rekenen op 3 tot 4 jaar. Toen wij begonnen met het weg werken van onze schuld, hebben wij een prioriteiten lijst gemaakt. Wij hadden 32000 euro schuld. Ons plan was om dit binnen 3 jaar weg te werken. Dit was te ambitieus, omdat wij er geen rekening mee hielden dat er weleens noodzakelijke huishoudelijke apparaten stuk konden gaan. Ook hielden wij geen rekening met prijsstijgingen en andere onverwachte uitgaven etc. Uiteindelijk hebben wij er 4 jaar over gedaan. Het restbedrag hebben wij opgenomen in een hypotheek.

Het eerste jaar was gemakkelijk, het tweede jaar was een moeilijk jaar. Succes
Peter
Administrator Forum

Noenie

Hoi Peter

Ik denk dat inderdaad een prioriteitenlijst voor ons niet verkeerd is. We willen nu van elke schuld een stukje af maar per deel heeft denk ik meer zichtbaar effect.  Plus toch consequenter worden. Voor mezelf kan ik heel strak zijn maar voor anderen wil ik altijd wel kopen wat ze graag willen/ nodig zijn. En dat wil niet zeggen dat ze bijv. elk computerspel krijgen wat ze willen als ze jarig zijn of met 5 dec. maar ik wil toch graag dat ze iets krijgen wat ze mooi vinden en zich verwend voelen.

Noenie

Dick

Quote from: "Noenie"Hoi Peter

Ik denk dat inderdaad een prioriteitenlijst voor ons niet verkeerd is. We willen nu van elke schuld een stukje af maar per deel heeft denk ik meer zichtbaar effect.  Plus toch consequenter worden. Voor mezelf kan ik heel strak zijn maar voor anderen wil ik altijd wel kopen wat ze graag willen/ nodig zijn. En dat wil niet zeggen dat ze bijv. elk computerspel krijgen wat ze willen als ze jarig zijn of met 5 dec. maar ik wil toch graag dat ze iets krijgen wat ze mooi vinden en zich verwend voelen.

Noenie

Prioriteiten stellen is heel belangrijk. Wat goed helpt is een schraplijst. Als je straks alleen de lening overhoudt ben je goed bezig. Af en toe moet je een keer zondigen, anders hou je het niet vol. Ik had maar 12500 euro, om ons te motiveren sloten wij de lening over bij elke 2500 euro. Als wij nu onze bankrekening rood trekken, zijn wij van de lening af. Maar bank of girorood kost nu eenmaal veel meer. Aan het einde van het jaar zijn wij schuldenvrij.

Wij hebben er dan 2 jaar overgedaan. Onze lening is ontstaan aan de noodzaak voor een nieuwe auto. Na het aflossen gaan wij een buffer aanleggen. Nu heeft het geen zin om een buffer aan te leggen, omdat sparen minder oplevert dan het aflossen. Als wij een probleem hebben dan ontrekken wij het e.a. aan het bedrag dat wij hebben afgelost.

Wat ik je mee wil geven, Sinterklaas en verjaardagen zijn bekend, dus deze kun je financieel plannen.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Freek en Jolanda

Freek en Jolanda

Noenie

Quote from: "Freek en Jolanda"Succes

(http://uitdeput.punt.nl/)

Freek en Jolanda

Bedankt. Ik ( we ) zijn dat wel nodig denk ik. Gisteren heeft mijn eega boodschappen gedaan en gelijk maar een nieuwe tondeuse speciaal voor zijn baard meegenomen.Deze was oplaadbaar en die we al hebben is met een snoer. Dat vond hij zo lastig. Maar aan het stroom moeten ze beide.  Het is "maar " 15 euro maar zo gaat het zo vaak.  

Noenie

marco

je moet een begroting maken en je daaraan houden. Dit zijn afspraken die je met elkaar maakt. Als 15 euro aan iets anders uitgeeft dan heb je 15 euro minder voor iets anders. Wij proberen binnen het budget te blijven dat wij hebben opgesteld, maar het lukt niet altijd. Met onze boodschappen zitten wij altijd boven ons budget.
Marco en Bianca

Noenie

Inmiddels ben ik 2 maanden op dit forum. Ook 2 maanden waarin ik onze uitgaven en inkomsten precies bijhoud en waarin we proberen zo consequent mogelijk te zijn. En het begint vruchten af te werpen. Deze maand is onze totale schuld  

Dick

Dan heb je 5% van je schuld afgelost, in korte periode. Dit hebben jullie goed gedaan!!!!
Mvgr

Dick

Freek en Jolanda

Beste Noenie,

Je weet nu dat jullie aanpak werkt. Wij lopen in oktober ook behoorlijk in. Het lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat, straks is jullie schuld al een heel stuk minder. Wij willen graag onze schuld, onder de 10.000 krijgen.

Ik vind dat jullie het goed doen.

(http://uitdeput.punt.nl/)

Freek en Jolanda
Freek en Jolanda

Noenie

Deze week hebben we een meevaller. Twee enveloppen van de belastingdienst. Zelf moest ik 1300 euro betalen over 2008 en mijn echtgenoot kreeg 2800 euro terug. In totaal krijgen we dus 1500 euro terug. Nu hopen we wel dat de definitieve aanslag er niet teveel van afwijkt.

Freek en Jolanda

Freek en Jolanda

Dick

Hiermee kan jullie je schuld een aardig stukje inlossen. Maar jullie moeten jezelf ook af en toe een beetje verwennen (hoeft geen honderden euro's te kosten), zodat je dit kunt volhouden.
Mvgr

Dick

Noenie

Quote from: "Dick"Hiermee kan jullie je schuld een aardig stukje inlossen. Maar jullie moeten jezelf ook af en toe een beetje verwennen (hoeft geen honderden euro's te kosten), zodat je dit kunt volhouden.

Hoi Dick

Om ons zelf te verwennen met iets daarvoor vind ik het eigenlijk nog iets te vroeg. We zijn nog maar kort bezig, hoeven eigenlijk nog niks te missen qua eten en drinken. En geld uitgeven aan uitjes hebben we al jaren praktisch  niet meer gedaan dus de kinderen weten niet beter. Ik denk dat we dat nog even uitstellen tot januari want dan krijgen we een studiespaarrekening uitbetaald. We zijn dan al iets langer bezig en ik hoop dat we dan voor ons zelf ook kunnen aantonen dat we het wel kunnen.

Noenie

Een dag eerder als de andere keren heb ik vandaag alle bedragen weer op een rijtje gezet. Deze keer kom ik uit op