Na 7,5 jr buitenland krijg ik nu belastingvorderingen over 2009-2010. Wat nu?

Started by Gina Tina, Sep 06, 2017, 09:23 PM

Previous topic - Next topic

Gina Tina

Eind 2008 ben ik naar het buitenland vertrokken voor 7,5 jaar. Vorig jaar ben ik terug gekomen en nu na een jaar stapelen zich oude gemeente rekeningen en belastingvorderingen zich op. Wellicht heel dom maar omdat ik in het buitenland verbleef wist ik niet dat ik in nl toch aangifte bij de belastingdienst moest doen. Nu hebben ze op basis van schattingen over 2009 en 2010 toch aanmaningen naar me verstuurd. Echter het contact met degene op het destijds door gegeven postadres is al lange tijd verbroken. Tot afgelopen week wist ik dus niet van deze schulden.

Nu krabbel ik na een jaar net een beetje op. Ik werk drie dagen en verdien niet veel. Verder besteed ik mijn tijd aan het moederschap. Deze rekeningen die oplopen tot 4300euro kan ik never nooit niet in een jaar afbetalen. Kan iemand me zeggen wat ik het beste kan doen?
-langere afbetalingsregeling?
-kwijtschelding aanvragen?
- procederen?
- is het niet reeds verjaard?

Graag jullie hulp en advies!

Katniss

Hoi Gina Tina,

Als eerste welkom op het forum.

Wat een vervelende situatie voor je. Helaas gaat verjaring alleen maar op als je al meerdere jaren niets van deze schulden had vernomen. Dat jij geen contact meer had met je postadres is geen reden om deze schulden te laten verjaren.

Wat je het beste kunt doen is de belastingdienst bellen, of er langs gaan. Het hele verhaal uitleggen en met hun bespreken wat de mogelijkheden zijn. Procederen heeft weinig zin. Het is immers jouw fout. Jij had voordat je vertrok naar het buitenland moeten zorgen dat je wist wat je wel en wat je niet hoefde te doen.

Daarnaast zou ik ook kijken of de geschatte bedragen wel kloppen. Misschien kun je op die manier het bedrag aanzienlijk lager maken. Kortom, gewapend met alle papperassen naar de belastingdienst.
Problemen in het leven zijn gewoon uitdagingen voor het persoonlijk groeiproces.

Frederike

(1) Verjaring. Ik ken de dagtekening van de aanslagen e/o gemeenterekeningen niet maar i.h.a. verjaren ze vijf jaar nadat ze onherroepelijk zijn komen vast te staan. Echter : voorzover en voorzolang je in het buitenland verblijft wordt de verjaring gestuit. Een beroep op verjaring zal imho niet slagen.
(2) Bezwaar. Het zijn ambtshalve aanslagen van de Belastingdienst. Ik weet niet of ze je als buitenlands belastingplichtige hebben aangemerkt maar als je geen binnenlands inkomen in 2009 en 2010 hebt genoten - ik denk het niet - dien dan alsnog een bezwaarschrift in bij de Belastingdienst die op de aanmaning wordt vermeld. Stel dat je geen binnenlands inkomen in 2009 en 2010 hebt genoten verzoek dan om ambtshalve vernietiging. Doe er een kopie van de aanmaning bij plus een print van de Basisregistratie Personen (BRP) waaruit blijkt dat je eind 2008 uit NL bent vertrokken. Jouw BRP vindt je met je DigiD op MijnOverheid. Het KAN zijn dat je pas jaren later in de BRP bijv als VOW (vertrokken onbekend waarheen) bent opgenomen, dan zit je echt in de problemen. Doe dan wat Katniss zegt. Het is mijn ervaring dat bij de Belastingdienst  de kwaadsten niet werken. Verzoek in je bezwaarschrift tevens om een uitstel van betaling.
(3) Verzoek om kwijtschelding. Kijk of https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/acties_van_de_aangever/kwijtschelding_van_belasting uitkomst biedt.
(4) Gemeentelijke rekeningen. Ik ken ze niet maar ze zullen niet in de papieren lopen.

Met vriendelijke groet,

Frederike